Hege Bakken Riise i CannesNRK
Foto: NRK

I Norge elsker vi danske TV-serier, og det er vi slett ikke alene om. Serier som «Forbrytelsen», «Borgen» og «Broen» har allerede sendt flere sesonger, men interessen har slett ikke avtatt av den grunn, snarere tvert imot.

Denne uken har det som kan krype og gå av TV-bransje vært samlet i Cannes for verdens største TV-messe MIPCOM. Rundt fem milliarder kroner veksler hender mellom selgere og innkjøpere og alle er interessert i programmene og konseptene som vil trekke flest mulig seere.

Selgerne av de danske seriene opplever gode dager.

– Vet du, det er nesten ikke til å tro, forteller Helene Aurø, som er internasjonal salgssjef for DR.

Hun selger serier som «Lykken», «Arven etter Veronica» og «Borgen», og opplever en overveldende respons om dagen.

– Det er helt fantastisk. Vi har solgt «Borgen» til hele verden, over 60 forskjellige land. Latin- og Sør-Amerika, eks-Sovjetstatene, Tyskland, Frankrike, England, Canada, Australia, Kroatia, Island, Sør-Korea, listen vil rett og slett ingen ende ta.

Aurø mener markedet på få år har endret seg voldsomt.

– Der vi tidligere måtte slåss om å få oppmerksomhet, kjemper kringkasterne nå om å få rettigheter til å sende seriene våre. Ser du hun som nettopp satt her, sier Aurø og peker på en kvinne som er på vei bort fra DRs stand på messen.

– Hun stakk til meg visittkortet sitt og sa «hvis noen andre fra landet mitt byr på Borgen, så ring meg, og jeg byr over». Og det er ikke første gangen det skjer, smiler hun fornøyd.

Topp kvalitet

Mange land velger å dubbe seriene, en tradisjon som er utbredt i store deler av verden, kanskje med unntak av Skandinavia. Men overraskende mange velger også å la seriene gå på sitt originalspråk.

– Vi ser at flere og flere velger originalspråket. Selv i USA skal «Borgen» nå sendes på dansk. Det hadde de ikke turt for få år siden.

Grunnen til serienes suksess mener Aurø er enkel.

– Vi har gode historier og godt skuespill. Vi leverer rett og slett topp kvalitet. Det at vi vinner priser i utlandet hjelper også på, og så har vi mye kontakt med utlandet, relasjoner som vi har pleiet i mange år. Markedsføringsmessig har vi kommet oss veldig. Men det er klart, i siste instans er det serien som må være bra. Vi kan være så gode selgere som bare det, men om serien er dårlig, kommer vi ingen vei.

Salgssjefen tror «Forbrytelsen» har banet vei for mange andre danske serier.

– Det er lettere å selge krim, og den har banet vei for ikke-krim. Nå ser internasjonale kringkastere også på andre serier, og det hadde de nok ikke gjort om ikke «Forbrytelsen» hadde åpnet dørene for dem.

– Spent på mottakelsen i Norge

Et tegn på at seriene går bra, er at alle som har kjøpt en sesong kommer tilbake for å kjøpe flere sesonger.

«Forbrytelsen» hadde premiere i Danmark og Norge allerede i 2007. Til nå er de to første sesongene solgt til 120 land. Sesong tre er akkurat ferdig, og NRK sendte første episode mandag denne uken. Det var noe danskene fulgte ekstra godt med på.

– Norge er det første landet utenom Danmark som viser sesong tre. Dermed var vi ekstra spente på hvordan den ville bli tatt imot hos dere, forteller Piv Bernth, som er produsent for «Forbrytelsen».

Sammen med manusforfatter Søren Sveistrup og hovedrolleinnehaver Sofie Gråbøl er hun en av hjernene bak serien og har vært med «Forbrytelsen» fra start av.

Bernth mener seriens suksess er en byrde heller enn en lettelse. Samtidig med at arbeidet med sesong tre startet for et år siden, tok nemlig populariteten til «Forbrytelsen» helt av i Storbritannia.

– Det skapte et enormt forventningspress. Vi er ekstremt ambisiøse, og ønsker å utfordre oss selv hele veien. Det har vært superhardt arbeid, forklarer hun til NRK.no

– Mangler bare et par land

Så langt har sesong tre mottatt strålende kritikker i Danmark og Norge. Og om produsent Piv Bernth er urolig, er selgerne av «Forbrytelsen» som har stand på MIPCOM-messen langt roligere.

– Vi trenger bare stå her, så kommer folk strømmende, forklarer tyske Ralf Reuckauer, salgssjef hos ZDF Enterprises, som tar seg av det internasjonale salget av serien.

– Fortsatt mangler vi et par land igjen i verden for å få en komplett liste, men det er ikke mange, fleiper han.

Norge neste?

Vi kan ikke skilte med liknende suksesser i Norge. Men Bente Sagplads, ansvarlig for programsalg i NRK, er positiv på Norges vegne.

– Jeg tror vi kommer etter. For noen år siden var det SVT som var de beste i klassen i Skandinavia. Så kom danskene og tok over tronen, men det må jo bety at det snart er Norges tur? Vi startet jo så vidt med «Lilyhammer», sier hun.

Hva syns du om de danske dramaseriene? Si din mening her: