Av Kjetil Bjørgan

Han har en lavmeldt og mild stemme, med en merkelig gjennomslagskraft. Hip-hoper Emmanuel Jal har fått stjernestatus i Afrika, og navnet har kommet på manges lepper også utenfor kontinentet. Men først nå kommer han med sin debutplate, i samarbeid med Abdel Gadir Salim.

Emmanuel Jal «Ceasefire» World music network and Riverboat Records 2005

Bidrag til fredsprosessen

De er begge fra Sudan. Emmanuel Jal var barnesoldaten fra sør som ble smuglet ut av landet. Abdil Gadir Salim er sangeren og oudspilleren fra det islamske nord. Sammen har de med plata «Ceasefire» laget et viktig symbol for samarbeid mellom folk som har vært i krig i mer enn 20 år. Dette er et bidrag til den pågående fredsprosessen i landet, det hører vi i de enkelte engelske tekstpartiene som henvender seg direkte til oss med et utvetydig politisk budskap: «We need peace for us Sudanese. Salam.»

Dette er musikk som gjenspeiler en sammensatt kultur. Vi hører sudansk, engelsk og arabisk, og gamle og nye instrumenter om hverandre. Selve koblingen av en oud med et moderne raputtrykk er ikke nytt, men heller ikke oppbrukt, for her finnes det mange muligheter. Dessuten er det en god idé å la to så forskjellige musikere samarbeide. For i tillegg til melodiene tar også Salim med seg mange instrumenter inn i den hardtslående beaten i Jals hip hop og gir den et organisk preg. Og Jal bidrar til at Salims musikk blir røffere og mer urban enn det ellers ville hørt ut.

Fortjener oppmerksomhet

Dette er en godt produsert plate som plasserer oss midt i et spennende landskap med overraskende lyder fra alle kanter. Vi er på gaten, vi reiser på en sudansk bluesbølge og vi møter hele tiden på musikere som dukker opp med interessante instrumentkoblinger. Og de kan spille! «Ceasefire» er ikke bare et politisk prosjekt; det er en danseplate med et sjeldent samspill som fortjener oppmerksomhet.

Kulturnytt, NRK P2, 11. oktober 2005

Lyd og video

Lenker