Tvisten mellom Telenor-eide Canal Digital og TVNorge-eier Discovery Networks er inne i sitt femte døgn.
Flere kunder har de siste dagene uttrykt misnøye med å ikke få innholdet de betaler for av kabelselskapet, som leverer TV til rundt en million norske husstander.
- Les:
Torsdag kveld kunngjorde Canal Digital på sine Facebook-sider at de vil refundere én måneds abonnement på Discoverys strømmetjeneste Dplay for å kompensere for kanalene som har forsvunnet fra TV-en.
– Spesiell situasjon
Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor, som eier Canal Digital, avviser at tilbudet kommer som en direkte følge av klagestormen.
– Vi visste at det kom til å bli engasjement rundt dette, og vi sa allerede da avtalen gikk ut søndag kveld at vi skulle komme med tilbud for å kompensere kundene våre for kanalene vi ikke får vise. Dette er en kontinuerlig vurdering vi gjør.
Canal Digitals kunder blir nå tilbudt tilgang til Discoverys innhold, men via strømmetjenesten Dplay, og i første omgang kun ut februar.
– Sparker det ikke beina under Canal Digitals forretningsmodell å flytte kundene over på strømmetjenester?
– Det aller viktigste for oss nå er å håndtere kundene. Vi må hjelpe dem først. Dette er en spesiell midlertidig situasjon, og vi må sette kundene våre først, sier Sandstø.
- Les:
Discovery: Fin gest
Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery sier de setter pris på gesten, men stiller seg litt undrende til hvordan de skal tolke utspillet.
– Har det gått opp for Telenor at vårt innhold er mer verdt enn det de har vært villige til å betale til nå? Hvis vi kan få 79 kroner måneden fra Telenor, blir våre opprinnelige krav bare lommerusk, skriver Skoland i en e-post til NRK.
Selv om Dplay nå trolig får en hel del nye kunder i februar, er Skoland opptatt av at striden handler om Discoverys langsiktige inntekter.
– Vi er avhengige av langsiktighet, ikke én måneds horisont.
- Les: