Det har blitt jobbet på spreng for å løse trafikkproblemene, forteller kommunaldirektør for byutvikling i Bergen, Edel Eikeseth.
- Vi har jo visst at vi måtte gjøre noe for å ta vare på kulturminnet Bryggen. I første omgang blir det en innsnevring av trafikken til bare to kjørefelt, og det vil nok bli bilkøer i forbindelse med dette. Men det viktigste for oss er å ta vare på Bryggen.
Vanskelig balansegang
Å finne balansen mellom byens moderne behov og bevaringen av de fargerike trehusene på Bryggen, har i alle år vært en stor utfordring for Bergen. Men for to år siden fikk politikere, næringsdrivende og myndigheter kniven på strupen. Bryggen sto i fare for å bli strøket av verdensarvlisten. En rapport fra faggruppen Icomos, som jevnlig evaluerer tilstanden til verdenskulturminnene, konkluderte med at ikke bare var Bryggen utsatt for omfattende råteskader - like ille var all tungtrafikken som rystet grunnen.
Bilfritt om fem år
Nå jobbes det med å gi Bryggen den plass i bybildet som verdenskulturminnet fortjener. Målet er at Bryggen skal bli bilfri innen fem år, og at kaien og Bryggen igjen blir ett, slik det var da hanseatene styrte i området.
Avdelingsdirektør ved Riksantikvaren Sjur Helseth, er glad for at Bergen endelig tar trafikkproblemene på alvor.
- Hvis man får gjennomført de viktigste plantiltakene i løpet av høsten, så synes jeg det er veldig bra, sier Sjur Helseth.
Av Ingvei Eikaas
Kulturnytt, NRK P2, fredag 14. juni 2002
Bearbeidet for nett av Mie Sundberg