Hopp til innhold

Dropper nett, spiller brett

Husker du Monopol? Nordmenn spiller brettspill som aldri før. – En motreaksjon til det digitale presset i hverdagen, tror forsker.

Brettspill

DIGITAL DETOX: Trenger du et digitalt hvileskjær i hverdagen? Ta frem et brettspill. Du er i så fall ikke alene, brettspill selger som hakka møkk for tiden

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Yatzy, Kinasjakk og Monopol. Klassikere brettspill som får folk til å møtes rundt bordet og se hverandre i øynene i stedet for ned på iPaden eller mobilen.

– Det å sitte rundt et bord med litt koselig småprat og et spill tror jeg mange har gjenoppdaget som en av de store gledene i livet, sier Knut Strømfors, som jobber i brettspill-forlaget Vennerød og nettbutikken brettspill.no.

«Digital detox»

Salget av klassikere som «Jakten på den forsvunne diamant», moderne klassikere som «Carcassonne» og et vell av nykommere øker også hos kjedene Ark, Tanum og Notabene. I tillegg har Outland-kjeden hatt en økning på hele 50 prosent det siste året.

Norli-kjeden har hittil i år økt brettspill-salget med 20 prosent,

– Det virker som det er en «digital detox» der uter. Folk er opptatt av spill som samler familien og fører til at man snakker med ungene sine, sier direktør i Norli, John Thomasgaard til NRK, og fortsetter:

– Mange har erfaringer med barn og iPad, der det går helt over stokk og stein og man må legge restriksjoner, det er nok en del av den tendensen vi ser her, sier han.

Ellen DeGeneres

DRAHJELP FRA ELLEN: Hver gang et brettspill omtales i et amerikansk tv-show, som kan sees her hjemme, gir det mersalg i Norge.

Foto: Michael Rozman / Ap

Drahjelp fra Ellen Show

Men brettspill er også en voksenaktivitet, og når nordmenn bestiller nye spill er det ofte etter å ha fått inspirasjon fra amerikansk populærkultur.

– Hvis noe blir omtalt i et tv-program, som for eksempel «The Ellen DeGeneres Show» eller «Big Bang Theory», som ofte handler om noe brettspillrelatert, sier Knut Strømfors i brettspill.no.

En av hovedpersonene i sistnevnte serie har sin egen podkast som omtaler brettspill.

– Når han tar opp noe i sin podkast ser vi at det gir resultatet Norge, sier han.

Se hva jeg kan, brettspill

FÅ BARNA MED: I stedet for å sitte med nesa i padden, kan man se hverandre i øynene rundt et bord og et brettspill. Sunt, mener forsker.

Sunn motreaksjon til det digitale

Det å spille og se folk i øynene er en nostalgisk motreaksjon til det digitale, tror forsker ved Institutt for tverrfaglig kulturstudier ved NTNU.

– Vi forholder oss til digital info gjennom små skjermer både på jobb og hjemme, og folk føler et behov for å puste en annen slags oksygen, sier Håkon Fyhn.

Han sier det ligger utrolig mye informasjon i måten vi holder blikket på når vi møtes.

– Vi har et sanseregisteret som vi må jobbe mye med for å lære oss å håndtere. Det gjelder alle små bevegelser, nyanser, måten vi plasserer oss på i rommet, lyder og lukt, sier han.

– Å spille brettspill er helt klart en sunn motreaksjon. Jeg spiller selv brettspill med ungene mine. I iPadens tidsalder er det er viktig å ta grep, blant annet ved å sette oss rundt et bord og spille sammen.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober