Hopp til innhold

– Må ta en større risiko

– Alle med respekt for seg selv har et nettsted for tidsskriftet sitt, mener forfatter Jan Kjærstad. Han synes de norske litterære tidsskriftene er slående like og merkelig lite digitale.

Jan Kjærstad

De norske litteraturmagasinene er slående like og lite originale, mener forfatter og tidligere Vinduet-redaktør Jan Kjærstad.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Vinduet ble nylig kåret til Årets tidsskrift for sin språklige og litterære kvalitet på artiklene. Jan Kjærstad kritiserer norske litteraturtidsskrift for å være lite originale.

– Jeg savner at de tar innover seg det som skjer med digitalisering, sier Jan Kjærstad.

Kjærstad var selv redaktør for Vinduet på slutten av 80-tallet. Han har også laget tidsskriftet BØK sammen med Jon Fosse.

– Lite originalt

Verken Gyldendal-tidsskriftet Vinduet eller magasinet Bokvennen har fungerende nettsider som oppdateres jevnlig. Kulturtidsskriftet Vagant har derimot rundt 500 artikler på nettsiden sin, og gir leserne mulighet til å legge igjen kommentarer. Under en netteksklusiv fane har Vagant lagt ut ti artikler i løpet av 2015.

– Det er slående likt, lite originalt og ufriskt, det skaper ikke nysgjerrighet for meg, mener Kjærstad.

– Jeg savner en slags galskap, at man tar en større risiko. Og at de tar innover seg det som skjer med digitalisering, alle med respekt for seg har et nettsted for tidsskriftet sitt.

– Litt naiv

Alberte Bremberg

Alberte Bremberg, redaktør i Bokvennen, føler seg ikke truffet av Kjærstads kritikk mot lite digitale bokblader.

Foto: Christina Ottosson Öygarden

– Hvis Kjærstad mener at alle de litterære tidsskriftene nedprioriterer det digitale, så er han litt naiv, sier redaktør i Bokvennen, Alberte Bremberg.

– Jeg er overbevist om at alle ville satset digitalt dersom de hadde mulighet. For min del må jeg bare vente til eieren har en nettløsning klar.

Hvordan ser du for deg at man kan lese Bokvennen om tre år?

– Planen er at det legges ut anmeldelser og enkelte artikler og at vi kanskje får en blogg. Kjærstad er kanskje like glad i Ipaden sin som mange er, men jeg tror ikke den vil slå ut papirutgavene.

– Dialogen med leserne betyr mye!

Thomas Espevik

Vi sendte faktisk en e-post til Kjærstad med forespørsel om å skrive for oss en gang, men fikk aldri svar. Kanskje han har glemt passordet sitt, spør Thomas Espevik i Kamilla.

Foto: Flamme forlag

Thomas Espevik, en av de fire redaktørene i Litteraturtidsskriftet Kamilla sier at de med 100 prosent sikkerhet kommer til å fortsette å satse på papir.

– Men det betyr ikke at vi ikke bryr oss om å være digitale. Vi har lagt ut alle utgavene våre fra 2013 og 2014 på nettsiden vår, og er stadig i dialog med våre lesere på sosiale medier. Men grunnen til alt dette, er jo at vi ønsker å få folk til å lese papirtidsskriftet.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter