– Jeg har spesielt store forhåpninger til Maja Lunde, sier Oliver Møystad.
Han er seniorrådgiver for NORLA, Senter for norsk litteratur i utlandet, og er i Gøteborg for å møte forlagsfolk fra hele verden.
Møystad viser til at Lundes bok «Bienes historie» allerede er oversatt til flere språk, og trekker frem den tyske oversettelsen som avgjørende.
– Når er forfatter blir oversatt til tysk, er det gjerne slik at ti andre land også slenger seg på. Det gjelder spesielt når det er et så anerkjent forlag som BTB, som det var i dette tilfellet.
Han spår at Lunde kan vente seg enda flere oversettelser.
Lunde selv forteller at de stadig nye oversettelsene føles uvirkelige.
– Det er helt sprøtt, og veldig hyggelig! Jeg merker jo at mange i Norge liker boken min, men at folk i andre land snart skal få lese den, er helt uvirkelig for meg, sier hun.
Disse har litteraturagentene størst forhåpninger til
Flere norske litteraturagenter er på tokt til Gøteborgs største bokmesse for å skape blest om forfatterne sine. De har både etablerte og ferske forfattere på listene sine.
Anne Cathrine Eng i Gyldendal Agency sier at hun har spesielt store forhåpninger til Johan Harstads nye roman «Max, Mischa & Tetoffensiven». Men hun trekker også frem bøkene til Heidi Linde og krimdebutanten Helle Stensbak.
Eirin Hagen i Hagen Agency har særlig fokus på Lars Mæhles klimathriller «Bouvetøya 2052», men trekker også frem Hilde Kvalvaags kommende roman «Lev vel, alle» og nevnte Maja Lunde.
Åsfrid Hegdal i Cappelen Damm Agency kan fortelle at hun har med seg «våre fem store denne høsten»; Lars Saabye Christensens «Magnet», Roy Jacobsens «Hvitt hav», Beate Grimsruds «Evighetsbarna», Erlends Loes «Slutten på verden slik vi kjenner den» og Britt Karin Larsens «Kaldere mot natten».
– Et nytt litterært stjerneskudd
Et litt mindre kjent navn, som også løftes frem av Cappelen Damm Agency, er Tiril Broch Aakre. Hun kom ut med den kritikerroste romanen «Redd barna» i vår.
– Vi presenterer den som et nytt litterært stjerneskudd, sier Hegdal.
Aakre sier selv at fingrene er krysset, og kan fortelle at det «litterære stjerneskuddet» av en roman i utgangspunktet skulle være en Flamme-singel.
– Jeg fikk i oppdrag av Flamme å skrive om en dag i en dal. Akkurat den dagen snødde det noe voldsomt her jeg bor, jeg kunne nesten ikke se ut av vinduene. Og der begynte historien. Og så fortsatte det å snø, og jeg fortsatte å skrive.