Hopp til innhold

7 bøker du kan spille

NEW YORK (NRK): Nå kan stadig flere bøker spilles, ikke bare leses. Digitale bok-konsepter brer seg som farsotter over verden.

Assassins Creed

Spillet «Assassins Creed» kom først. Så kom de syv bøkene. Nå blir det mer og mer spill-faktorer i og rundt bøker.

Stadig nye forfattere tester grensene for bøkenes muligheter. Definisjonen av hva en bok er, kan definitivt tas opp til diskusjon.

Les boka og løs gåten

Endgame - Kallet

Før boka kom ut var det allerede laget sosiale medieprofiler til karakterene og lagt ut videoer på YouTube som gir leserne - eller spillerne - enda mer informasjon til skattejakten.

Forfatterne James Frey og Nils Johnson-Shelton har skapt en ny lesebølge for ungdommer i hele verden med det første bindet i trilogien «The Endgame - The Calling», på norsk «Kallet».

Boka er en science fiction-roman som tar leseren med på en global skattejakt. Det unike med historien er at sidene inneholder et ekte puslespill og er du første leser til å finne nøklene, vinner du $500.000 som nå ligger bevart en skattekiste på Caesars Palace i Las Vegas.

På nett og mobil kan du spille et real time-spill som er utviklet av Google Niantick for å komme nærmere løsningen. Neste bok kommer, også på norsk, i høst.

Elektrolitt

Mepåno av Ole-Petter Arneberg

Spill-versjonen av «Life 2.0» var et non profit prøveprosjekt, men ble innlemmet i forlagets katalog som et verk i forlengelse i boka.

En av tekstene i Ole Petter Arnebergs debutbok «MEPÅNO», er også lagt ut i spillbar versjon.

– Boka beskriver en ung mann som er veldig påvirket av dataspill, hvor scener fra barndom og oppvekst ofte er filtrert gjennom en dataspillvirkelighet, forteller forlagssjef Bendik Wold.

– En av historiene, «Life 2.0», ble digitalisert som spillbar litteratur på initiativ fra forfatteren.

– Vi har lyst å gjøre noe lignende med flere forfattere, blant annet Rannveig Revhaug som har skrevet «IRL» , sier forleggeren.

– Vi har en søknad inne hos Kulturrådet nå for å utvikle en plattform for publisering av denne type verker, enten som spinoff, spillbar versjon eller helt frittstående verk. Vi vil sette forfatteren sammen med en programmerer og la de to som likestilte parter utvikle et litterært spill.

Spill deg opp på flere bøker

Assassins Creed

«Assassins Creed» er også utgitt i håndinnbundet lær.

«Assassins Creed» av Oliver Bowden

Et eksempel på en trend der spillet kommer før bokserien. Alle syv bøkene er hentet fra universet spillerne kjenner igjen i «Assasins Creed». Andre eksempler på bøker som baserer seg på spill er blant annet «Doom», «Baldurs gate», «Battlefield» og «Bioshock».

«Metro 2033» av Dmitrij A. Glukhovskij

Den russiske forfatteren sprengte flere barrierer med sin debutbok «Metro 2033». Science fiction-romanen ble først sluppet gratis på nett og nådde over 3 millioner lesere før den ble publisert i papirbok. Selskapet A4 Games fikk tak i rettighetene og lanserte et spill basert på boka i 2010.

The Nightworld

Det hjelper å ha en mobil for å komme gjennom denne romanen.

«The Power of Six»​ av Pittacus Lore

Dette er riktignok ikke et spill, men boka kan unektelig spilles. Dette er den andre boka i serien «Lorien Legacies» av forfatteren Pittacus Lore. Boken var den første til å ta i bruk Booktrack – en tjeneste der forfatterne kan lage sitt eget soundtrack som er synkronisert med teksten. Det gjør at etter hvert som du leser, følger lyden eller musikken forfatteren har lagt til.

«The Nightworld»​ av Jack D. Blaine

Ungdomsboken ble utgitt som e-bok samtidig med et mobilspill med samme navn. Boka er en fremtidsdystopi der du må du spille spillet for å komme videre i boken og omvendt.

Felix Ulvøen Isaksen tipset NRKbok på Facebook om World of Warcraft-bokserien. Her får du råd om hvilken rekkefølge de bør leses i.

Kulturstrøm

  • 3,7 millioner til fem filmproduksjoner

    Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISF) har bevilget 3,7 millioner norske kroner i årets første bevilgningsrunde. To kortfilmer, en tv-serie og to langfilmer får bevilgning.

    Det skriver ISFI i en pressemelding.

  • YouTube krever merking av KI-innhold

    De som publiserer på YouTube fremover, må huke av om innholdet er manipulert eller endret for å tydeliggjøre hva som er skapt ved hjelp av kunstig intelligens.

    – Seerne får stadig mer behov for åpenhet om hvorvidt det de ser på, er manipulert eller syntetisk, skriver selskapet på sin blogg.

    Den nye merkingen vil gjelde videoer hvor det kan være tvil om det man ser virkelig er ekte, for eksempel såkalt deepfake, hvor en kjent person sier noe vedkommende aldri har sagt.

    Det vil ikke gjelde videoer som åpenbart er manipulert, som for eksempel animasjonsvideoer, skjønnhetsfilter og spesialeffekter.

    (NTB)

  • Kvinnegruppa Ottar har anmeldt pornografisk russebuss

    Kvinnegruppa Ottar har anmeldt en russebuss fra Bryne som skal ha en pornografisk illustrasjon på siden av bussen.

    De har videresendt anmeldelsen, som de leverte til Sørvest politidistrikt, til Stavanger Aftenblad.

    Gruppa mener at illustrasjonen på utsiden av bussen bryter med straffeloven paragraf 317 om pornografi og paragraf 318 om utstillingsforbud av bilder av eksplisitt seksualisert karakter.

    – Kvinnegruppa Ottar reagerer kraftig på at noen skal kunne kjøre rundt i offentligheten med sitt kvinnefiendtlige budskap, skriver de i anmeldelsen.

    20 russegutter på Bryne vidaregåande skule har brukt omkring 3 millioner kroner på bussen. Guttene har tidligere sagt til Stavanger Aftenblad at foreldrene deres ikke er så begeistret for eksteriøret på bussen.(NTB)