Hopp til innhold
Anmeldelse

Den ubehagelige morskjærligheten

Far og sønn-forholdet er solid behandlet i verdenslitteraturen. Mor og sønn, derimot, leser vi ikke så ofte om. Hilde Kvalvaag skildrer et temmelig ugreit forhold.

Hilde K. Kvalvaag

Hilde Kvalvaag skildrer med skarpe nyanser en mors behov for tilkobling mens sønnen glir ut av hennes kontroll og inn i noe som bare er hans.

Foto: Det norske Samlaget
Bok

«Lev vel, alle»

Hilde Kvalvaag

Skjønnlitteratur

2015

Samlaget

En mor og hennes 16 år gamle sønn er på tur i Canada. Offisielt reiser de i sporene til kvinnens oldefar, som dro fra kone og seks barn i Norge tidlig på1900-tallet. Han kom aldri tilbake, men levde alene i Canada til han døde 30 år senere. Hvorfor ble han der?

Personlige kriser

Lev vel, alle

Alenemoren Gunhild klamrer seg til sønnen Knut, som er på vei ut i sitt eget liv. Forholdet settes på prøve i Canadas villmark – og skildres i Hilde Kvalvaags nye roman «Lev vel, alle».

Litt mer «off the record» reiser mor og sønn for å finne tilbake til fortroligheten de hadde da gutten var liten. Han har nettopp slått ned bestekameraten sin, er dømt for vold, og har sluttet på skolen. Forholdet mellom mor og sønn er langt fra det beste. Kan en tur i Canadas villmark hjelpe?

Gunhild, som er i 40-årene, har vært alenemor lenge. Hun er rastløs, vil gjerne gjøre rett, men roter seg stadig bort i vanskelige situasjoner. Knut er mutt og hater hele prosjektet. Også Gunhild, skal det vise seg, har sin egen krise å bakse med.

Det som ikke sies

Hilde Kvalvaag har gitt ut en roman for voksne tidligere. I 2010 fikk hun Brageprisen for ungdomsromanen «Fengsla». Også der gikk hun tett på forbudte følelser og innestengte lengsler. For det er noe med det innestengte, det som de ikke kan snakke om, som skaper spenningen i denne fortellingen. Dialogen mellom mor og sønn låser seg hele tiden. Når hun strekker ut en hånd, avviser han den kontant. Når hun blir klengete, trekker han seg tilbake. Når han endelig har funnet roen et sted, er hun rastløs og vil videre.

Gunhild er redd: Hvem er hun om hun mister sønnen? Hvem er hun, om ikke en mor? Dette perspektivet er interessant skildret, det er et blikk vi ikke så ofte ser i den norske samtidslitteraturen, som jo slett ikke sjelden borer i tette familierelasjoner.

Illevarslende

Hverdagslige hendelser får illevarslende betydning. Vi venter nesten at noe forferdelig skal skje. Gunhild stoler ikke på Knut – og dermed blir også leseren urolig for hva han kan være i stand til. Det kan være møtet med en hund, lek med et lite barn, høyvannet som nærmer seg litt for raskt. Trusselen om katastrofen ulmer gjennom romanen og bidrar effektivt til dramaturgien.

Hilde Kvalvaag faller ikke for fristelsen til å forklare alt. Vi får ikke svar på hvorfor oldefaren ble værende i Canada. Vi får heller ikke svar på hvor Gunhilds uoverveide innskytelser kommer fra. På den ene siden handler hun slik vi ser for oss at en mor skal gjøre, med omsorg for sønnen og bekymring for hans livssituasjon. På den andre siden innleder hun tilfeldige forhold til tilfeldige mennesker de møter underveis. Kvalvaag skriver frem et ubehag, for som lesere vil vi jo gjerne ha svar, få servert grunner til at det som skjer, skjer.

Overtydelig

Da er det desto flere forsøk på å forstå Knut. Han oppfører seg mer som en vanlig, utilpasset tenåring, full av kjærlighetssorg, sinne, skyldfølelse. Kanskje blir det for enkelt når forfatteren så tydelig viser at han har lettere for å forholde seg til dyr eller små barn enn voksne, de som ikke krever noe av ham eller stiller ham til ansvar? Og kanskje blir slutten av romanen, med møtet med en trygg og forståelsesfull voksenperson, for opplagt?

«Lev vel, alle» er okke som blitt en suggererende roman om tilhørighet og frigjøring. Kvalvaag skildrer med skarpe nyanser en mors behov for tilkobling mens sønnen glir ut av hennes kontroll og inn i noe som bare er hans. Forfatteren problematiserer begrepet tillit og skriver utfordrende om det å gi slipp. For mor og sønn, på tur i det store ukjente, handler det rett og slett om å ta ansvar for eget liv.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober