Rosenløw Eeg, som er en av Norges fremste ungdomsbokforfattere, blir ofte hyret inn til skoleprosjekter og skrivekurs for unge. Han synes at det å være ute blant ungdom kan være mer inspirerende enn mange tror.
– Mange mener de vet alt om ungdom fordi de selv har vært ungdom. Jeg jobber alltid ut ifra en ide om at jeg ikke aner noen ting om temaet. Det er som å gå inn i et yrke eller livssituasjon jeg ikke kan noe om, sier han i et intervju med Bokprogrammet.
– Hvordan er det for disse menneskene å være ungdom i 2013? Jeg vet ingenting om det. Jeg må forske på det.
Engasjert publikum
Ungdomslitteraturen
, og noen av de største internasjonale boksuksessene de siste årene har vært ungdomsbøker.Eeg mener at skoleelever kan være det mest engasjerte publikum en kan tenke seg.
– Forfattere av ungdomslitteratur er litt uheldige på den måten at litteraturen ofte blir sett på som mindreverdig, men til gjengjeld har vi et fantastisk levende publikum. De stiller sylskarpe spørsmål, og kan danke den beste journalist ned i støvlene, sier han.
Jeg har selv brukt elever til å teste ut nytt materiale ved flere anledninger. Jeg leste for eksempel mye fra Yatzy før manuset var ferdig for å se på elevenes reaksjoner og mottagelse.
Eeg vil anbefale alle forfattere å dra på skolebesøk.
– Som forfatter tenker man veldig klart når man går ut fra et slikt møte med de unge. De tør å spørre de riktige spørsmålene.
– Mange forfattere går i den fellen at de isolerer seg over lang tid med kun sine egne ord og tanker. Også forfattere av voksenlitteratur burde ta seg en runde på ungdomskoler og få kjørt seg litt.
Formet i oppveksten
Rosenløw Eeg debuterte som forfatter i 1995 med boken Glasskår, og er i dag velkjent for sine prisvinnende ungdomsromaner og filmmanus.
Han har alltid vært fascinert av ungdomstiden.
– Veldig mye av den du er som person, type og menneske blir formet i oppveksten. Derfor er jeg utrolig opptatt av de øyeblikkene som danner deg, og som skaper deg som menneske.
Forfatteren er selv farget av sterke opplevelser fra ungdommen.
– Min mor var syk, og døde da jeg var 15. Dette var en grunnleggende erfaring som jeg tenker må ha påvirket meg veldig. Det er ikke noe som tilsynelatende preger meg i hverdagen, men den samme opplevelsen av tap og usikkerhet kan noen ganger vende tilbake mens jeg sitter og skriver.
Forfatteren ser ikke på dette som noe negativt. Han mener at kriser har mye energi i seg.
– I en hver krise-situasjon ligger det mye energi, det er en kilde til oppdrift. For meg er kanskje skrivingen en slags bearbeidelse av min egen ungdom.
Jobber med ny ungdomsroman
Som forfatter har Eeg en gylden mulighet til å vende tilbake til ungdommen.
–Jeg elsker tanken på å være en slags tyv, som går tilbake i tiden, inn i det rommet jeg egentlig ikke får lov til å gå inn i. Jeg kan gå inn der. Ikke for å forandre min egen ungdom, men for å dikte opp en annens ungdom.
Forfatteren synes at det mest fascinerende ved ungdomstiden, er at du ikke kan få den tilbake.
– Veldig mange av ungdommens erfaringer kan du oppleve igjen og igjen som voksen, men du kan aldri bli ungdom igjen. Jeg liker utrolig godt følelsen av at noe, som du ikke kan forandre på, har preget deg i så enormt stor grad. Du kan bearbeide det. Du kan tenke annerledes på det. Men du kan ikke gjøre det om igjen.
Forfatteren sier til NRK.no at han for tiden skriver på en ny ungdomsroman.
– Det blir et slags eventyr, en røverhistorie for unge fra hvalfangstperioden i Norge.