Hopp til innhold

Betalingsmur på nett ga leserflukt

Trafikken har stupt for nettutgaven av The Times etter at eier Rupert Murdoch sluttet å legge ut innholdet gratis.

Faksimile The Times

Dette er hva du møter på når du forsøker å klikke deg inn på en artikkel hos The Times. Siden juli i år har det kostet penger å lese avisens nyheter på nett.

2. juli i år innførte britiske The Times en betalingsmur på sine nettsider - slik at alle som vil benytte seg av innholdet må betale for seg.

Konsekvensene for trafikktallene har ikke latt vente på seg. To tredeler av leserne har forsvunnet fra nettsidene til den tradisjonsrike kvalitetsavisen.

Rupert Murdoch.

Mediemogul Rupert Murdoch har mistet to tredeler av leserne, noe som likevel er bedre enn fryktet.

Foto: HECTOR MATA / AFP

Dette er likevel en mindre leserflukt enn hva The Times selv regnet med. De kalkulerte med at så mye som 90 prosent av leserne ville fordufte, skriver The Guardian.

Mediemogulen Rupert Murdoch kontrollerer News International, som eier The Times. Han har valgt å gå imot rådende oppfatning om at nettavisene skal gi gratis nyheter, og kun tjene penger på å selge annonser som når ut til mange lesere.

Les: The Times og Sunday Times tar betalt på nettet

Ny forretningsmodell

Resten av medieverden følger spent med på om The Times klarer å gjøre god butikk på å ta seg betalt for nettinnholdet. Etter nettavisenes inntog har store deler av avisverdenen slitt med økonomien på grunn av færre abonnenter, dårligere løssalg og slunkne annonseinntekter.

Det spekuleres i at et godt introduksjonstilbud har gitt et kunstig lite fall i antall lesere. For bare ett ett pund får leserne fri tilgang til The Times på nett i 30 dager. På sikt er planen å ta étt pund per dag og to for en uke.

Murdoch har allerede innført betaling i Wall Street Journal, men finansavisen tilbyr et veldig spesialisert innhold som mange av dens lesere er villige til å betale for.

The New York Times har varslet at de fra nyttår vil innføre en stykkprismodell. Et visst antall artikler vil ligge gratis tilgjengelig hver uke, men leserne må betale for å for å gå tilgang til resten av innholdet

Gledelig med betaling

I Norge ser landets største nettavis VG Nett på løsninger for nettbetaling. De vil ta betalt for en del av innholdet på nett, men ser for seg en differensiert ordning.

- Å overføre papiravisens abonnementsmodell til nettet har jeg liten tro på. Perspektivet at enten betaler alle, eller så betaler ingen, er feil. Forretningsmodellene på nettet må bygges mye mer differensiert, sa VGs administrerende direktør Torry Pedersen til Dagens Næringsliv i vår.

Schibsted-sjef Rolv Erik Ryssdal sier at det er gledelig at store aktører nå går inn for å kreve betaling for nettaviser.

For åtte måneder siden valgte Fiskeribladet Fiskaren å innføre betaling for nettinnholdet. Redaktør Nils Torsvik mener dette er noe å vurdere for nisje- og lokalaviser, og karakteriserer egne erfaringer som «veldig positive».

– Før vi lukket sidene hadde vi rundt 6000 unike brukere. Vi fryktet at antallet ville falle til 2000 etter lukningen, men nedgangen stoppet på 4000. Nå ligger det et sted mellom 4000 og 4500, sier han til Journalisten.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober