Det nye barneombudet Reidar Hjermann møter i Kringkastings-rådet for å høre programsjef Kalle Fürsts begrunnelser for et utvidet barnetilbud i NRK.
- Jeg er glad for invitasjonen og ser fram til en konstruktiv dialog med NRK om egenreklame for barneprogrammer, sier Hjermann i en kort kommentar til Torget.
Vil ha mindre egenreklame
Noe av det første han gjorde som nytt barneombud var å be NRK dempe egenreklamen for barneprogrammer i tv og radio. Torsdag 29. april sitter han på tilhørerplass når Kalle Fürst orienterer Kringkastingsrådet om viktigheten av et utvidet NRK-tilbud til barn.
Det ferske barneombudet mener NRKs kraftige markedsføring av stadig flere barneprogrammer overstyrer barns tv- og radiobruk.
- Det som er ugreit, er at NRK stadig minner barna våre på at de må slå på tv-en klokken åtte om morgenen i helgene for å se på «Pysj-pop-baluba» og «Stå opp», og at de må slå på Barnetimen på radioen etter Barne-TV, sa Reidar Hjermann til VG 18. april i år.
Barneombudet ønsker at NRK opptrer mer defensivt overfor barn som seergruppe.
Taper markedsandeler
Innad i NRK er holdningen en helt annen. Det økende trykket fra internasjonale giganter som Cartoon Network og Fox Kids utgjør en trussel mot NRKs framtid som allmennkringkaster. Alle de nordiske allmennkringkasterne har de siste årene tapt markedsandeler til de kommersielle barnekanalene. Og Kalle Fürst har ved flere anledninger argumentert for NRKs viktige rolle som motvekt til disse kanalene.
Kalle Fürsts innledning i K-rådet starter klokken 11.00.