Hopp til innhold

Lagde film om sitt livs tragedie

Hans kone drepte deres ni måneder gamle baby i en psykose. Nå har en av Danmarks mest kjente regissører laget film om sitt livs tragedie.

Hans kone drepte deres ni måneder gamle baby i en psykose. Nå har en av Danmarks mest kjente regissører laget film om sitt livs tragedie.

Jacob Cedergren og Helle Fagralid i filmen «Sorg og glede» som har premiere på norske kinoer denne uken. Filmen bygger på en sann historie og handler om en av Danmarks mest kjente regissører. Hans kone drepte deres ni måneder gamle baby i en psykose.

Nils Malmros

Nils Malmros er i Norge i forbindelsen med Norgespremiere på sin nyeste film.

Foto: Tonje Bergmo / NRK
NILS MALMROS

Private bilder fra bryllupet til Nils Malmros.

Foto: privat
Jacob Cedergren og Helle Fagralid

Jacob Cedergren og Helle Fagralid spiller Johannes og Signe, alias Malmros og frue i filmen. Nils Malmros har valgt andre navn på karakterene for å distansere seg fra dem når han skal snakke om filmen.

Foto: Martin Dam Kristensen

Han er en av Danmarks mest kjente filmregissører, og han er kjent for å lage personlige filmer med karakterer fra sitt eget liv. Nå har Nils Malmros laget det han selv kaller sin ærligste film, en historie han har båret på i 30 år.

En tragisk kjærlighetshistorie

Filmen «Sorg og glede» er fortellingen om hans livs største tragedie, om da hans kone i en psykose tok livet av deres ni måneder gamle baby. Selv kaller han filmen en kjærlighetshistorie.

– Det er veldig viktig for meg å få frem at dette ikke er en horror-historie, men en stor kjærlighetshistorie, sier Nils Malmros til NRK.

– Hvor realistisk er den?

– Den er totalt realistisk. Av pedagogiske årsaker har jeg vært nødt til å endre noe slik at publikum skal få med seg handlingen, men det er kun detaljer. Ellers er alt sannferdig.

Jacob Cedergren og Helle Fagralid

Lykkelige tider. Nils Malmros sier det er en kjærlighetsfilm på tross av tragiske omstendigheter.

Foto: Martin Dam Kristensen

Aldri vurdert å forlate henne

Hans kone ble dømt til en 1,5 års behandlingsdom etter at hun drepte barnet deres. Malmros har aldri vurdert å forlate henne. Han har heller aldri vært i tvil om at hun ikke var skyld i tragedien som fant sted.

– En psykotisk person er ikke skyldig. I filmen er det en scene der han som spiller meg tror det er jordskjelv. Han springer ned trappen med babyen nærmest i søvnet. I forvirringen mister han bagen som barnet ligger i.

– Hva hadde skjedd om barnet hadde dødd den gangen? Var jeg morderen da? En som er psykotisk er like skyldig som en som går i søvnet, sier han.

– Vi har alle tvangstanker

De er fremdeles et par, og de bor ennå i det samme huset hvor tragedien skjedde. Det ble skrevet om det da det skjedde i 1984, men historien var anonymisert i danske aviser. Malmros har valgt å tie om historien til nå.

– Tingene er sterke fordi de er sannferdige. Det er meget viktig at man ser filmen og tenker hvordan en har klart å bære på denne historien så lenge. Min kone har gitt meg den gaven at jeg kan fortelle hva som skjedde.

– Hva skjedde?

– Min kone utviklet en depresjon etter fødselen, og hun hadde ikke sovet på en uke. Vi har jo alle tvangstanker som vi skammer oss over, men de fleste av oss har impulskontroll. Når du er psykotisk har du ikke det. Og det er hva som skjedde. Det var på ingen måte en bevisst handling, en handling rettet mot meg eller noen andre, men mot den hun elsket høyest av alle i hele verden.

– Hvordan kom dere gjennom dette?

– I begynnelsen, etter tragedien, var min kone som forstenet av medisiner. Hun fikk endelig sove, men hun klarte ikke å gråte hvilket var en pine for henne. Langsomt får hun det bedre, og på et tidspunkt klarer hun å fortelle hva som skjedde, sier han.

Nils Malmros bryllup

Fra Nils Malmros bryllup.

Foto: privat

– Vil ikke være henne foruten

Han forteller at han kunne valgt å gå den gangen. Han kunne hjulpet henne gjennom det, for så å forlate henne fordi kostnadene ble for store for hans liv.

– Det handlet først og fremst om å redde henne. Så ble jeg fanget av kampen om å gjøre henne til et helt menneske igjen. Nærværet hennes rørte meg, og vi har en felles kamp og en sorg sammen. I tillegg er hun et utrolig nydelig menneske. Det er ingen tvil om at det var noe hun ikke gjorde med overlegg, og vi har mye felles. Jeg vil ikke være henne foruten.

De har aldri forsøkt å få barn igjen.

– Jeg trodde en stund at når hun ble frisk så ville hun ha barn igjen. Det turte hun ikke. Ikke fordi hun trodde hun ville skadet barnet, men fordi hun var redd for reaksjonene barnet ville få når det vokste opp og hørte om det hun hadde gjort.

Filmen var ingen terapi

Jacob Cedergren og Helle Fagralid

Det ville vært galt å sette den opp som en Hollywoodhistorie. Det er min egen historie, og jeg har virkelig måtte passe meg for ikke å bli for sentimental. Filmen må gjerne berøre, men på en ettertenksom måte, sier Nils Malmros.

Foto: Martin Dam Kristensen

Han forteller om en episode fra livet deres etter tragedien, som han også har tatt med i filmen som et vendepunkt. I en scene banker det på døren, og der står to foreldrerepresentanter fra den barneskolen hans kone jobber som lærer på.

– De forteller at de i fellesskap har kommet frem til at de gjerne vil ha henne tilbake som lærer når hun er ferdig med behandlingen. Bare det sier noe om hvem min kone er. Hun var en veldig flink og populær lærer, sier han.

– Har det vært terapi for deg å lage denne filmen?

– Nei, det har det ikke. Om jeg hadde laget den kort tid etter at det skjedde så hadde det kanskje vært det. Jeg har laget en lang rekke filmer som handler om ulykkelig kjærlighet. Jeg manglet filmen om den modne, gjensidige kjærligheten, men jeg kunne ikke lage den på grunn av min kone. Historien har alltid ligget i bakgrunnen av alle mine filmer.

Helle Fagralid

Helle Fagralid spiller Nils Malmros kone i filmen.

– Du har sagt at dette blir din siste film?

– Ja, jeg har det. Og det hadde vært så fint om jeg sto ved det, for tenk om jeg lager en dårlig neste film. Planen er iallefall at det blir den siste. Så får vi se da, sier Nils Malmros til NRK.

Anmeldelse av filmen

Danske DR skriver: Det finnes millioner av kjærlighetshistorier, det er meget sjeldent man dumper bort i en som sier noe nytt. En slik sjelden perle er «Sorg og glede».

Filmen hadde premiere i Danmark i november 2013. Nå kommer den altså til Norge.

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)