Totalt er 30 elever fra skolen med på oppsetningen, og ingen av dem får lønn for forestillingene som settes opp i 2009. Skolen derimot får en pott fra teateret som kompensasjon.
– Uholdbart
Det å få være med, er lønn nok i seg selv, mener rektor ved Bårdarakademiet, Hilde Haugan.
– De får selv en enorm erfaring med seg. De får med en erfaring om bransjen, og de knytter kontakter for senere å jobbe i det profesjonelle. Å gjøre det parallelt på skolen, ser jeg på som en styrke for norsk kulturliv.
Men ikke alle er enige med rektor Haugan. Flere artister NRK Kulturnytt har vært i kontakt med, mener situasjonen er uholdbar, men vil ikke stå fram i frykt for å gjøre seg upopulære i et tøft arbeidsmarked.
Artistene mener også at gratisarbeidet er med på å ødelegge for dem som er ferdig utdannet, og som søker en jobb med en lønn de kan leve av.
– Betaler av prinsipp
«Mamma Mia» på det private Folketeateret i Oslo er en publikumssuksess. Bak står produsentselskapet, Blixten & co, som har som prinsipp å betale alle slik de betaler profesjonelle, ifølge Maria Mediaas.
– Jeg tror at vi som ansvarlig produsent må være bevisst at vi er i en bransje hvor mange vil gjøre mye for å få lov til å få en fot innenfor. Og det er viktig at vi er ansvaret bevisst og ikke utnytter dette.
Mediaas selv har ansatt en Bårdarelev i hovedrollen som Sofie Nordheim i «Mamma Mia».
– Vår unge kvinnelige hovedrolle gikk i førsteklasse på Bårdar da hun fikk jobben. Hun gjør en fantastisk jobb i «Mamma Mia», for full lønn.
Folketeatret i Oslo er privatdrevet og har ikke samme økonomiske støtten i ryggen som for eksempel Det Norske Teatret. Likevel sier Mediaas at de ikke må la seg friste til å velge lettvinte løsninger for å spare penger.
– Det går utover kvaliteten, og det er det vi lever av.
Forsvarer praktikantordning
Gjennom flere år har studenter ved Bårdarakademiet fått praksis i oppsetninger som «Hamlet» på Nationaltheatret, «Grease» i Oslo Spektrum og «Peer Gynt» i Egypt, under Ibsenjublieet i 2006. Felles for dem alle er at de har deltatt for liten eller ingen lønn.
For denne høstens oppsetning av «Jesus Christ Superstar» forsvarer rektor Hilde Haugan ordningen mellom Bårdarakedemiet og Det Norske Teatret fullt ut.
– De tar jo ikke plassene til noen andre, og det er veldig viktig å få fram, dette er jo noe de har i tillegg. Vi har vært i mange møter med teateret, og jeg har spurt om akkurat det. Vi føler ikke dette er noen sak nå, vi har gått gjennom de organene som vi trenger å gjøre, for å gjøre dette på en korrekt måte, sier Haugan.