Kommentar av Arne Kristian Gansmo, Musikknytt NRK P1.
Enda en gang har vi fått bevis for at musikk er mye mer enn bare det å spille og synge. Musikk er viktig. Musikk brukes til å styre følelser og meninger. Joseph Goebbels visste det, Josef Stalin visste det, og pyramidebakmennene i The 5 Percent Community visste det.
I august i fjor hyrte pyramidegründerne inn den stjerneglitrende Bertine Zetlitz, gladtrauste Vazelina Bilopphøggers og de forførende The Great Garlic Girls til å opptre i Exporama-senteret på Hellerudsletta nord for Oslo. Nede i salen sto hundrevis skeptiske småsparere som skulle vinnes over til å investere i en grådig drøm.
- Jeg var veldig skeptisk, sier 55 år gamle Kurt Holm til VG i dag. Han skulle i hvert fall ikke bruke ei krone på The 5 Percent Community. Men han ble med inn for å se showet. Og endte opp med å investere i alt 240.000 kroner.
Kurts fortelling fortsetter: - Knut Borge var konferansier og Bertine Zetlitz og Vazelina Bilopphøggers spilte. Jeg ble i likhet med alle andre helt blendet, og trodde at dette var seriøst når alle disse var med, sier han.
I følge Kurt Holm bidro Bertine Zetlitz og billhøgggera til at lot seg lure. Nå er pengene som skulle gå til alderdommen tapt i et håpløst spill.
Javelja, men Bertine Zetlitz kan vel ikke ta hensyn til at voksne folk ikke vet hva som til beste for dem selv?
Vel. Det er ikke fullt så enkelt.
Imagekontroll er en viktig del av karriereplanleggingen til en artist. Alt fra make up og klær til hva hun sier og gjør. En artist kan ikke tillate seg å hive seg på hva som helst. Hvorfor var Bertine Zetlitz da med på dette?
Event-markedet har etter hvert blitt en god melkeku for de fremste artistene våre. Næringslivstoppene liker å smykke seg med fete artistopptredener på sine kick-off arrangementer. For artistene er det direkte kjedelig å spille for publikum som ikke har kjøpt billett selv. De er jo ikke fans. Derfor tar de samme artistene fete honorarer for i det hele tatt å dukke opp på scenen. Slik klør artister og næringslivstopper hverandre på ryggen.
For det er en fundamental forskjell på å spille for et publikum som har kjøpt billetten selv, og å delta på et hallelujamøte med sikte på å selge medlemskap og aksjer i et multi level marketing-konsept som lyser pyramidespill lang vei.
Hvor skal så grensen gå for hvilket foretak det sømmer seg for en pop eller rockeartist å selge troverdigheten sin til? For det er jo det det handler om. Det var troverdigheten til Bertine Zetlitz som fikk Kurt Holm til å ta åtet.
Hva kan er forvente at en artist setter seg inn i før et oppdrag? Hvor grundig skal Norges største management-byrå UNIT sette seg inn i opplysninger om oppdragsgiveren før de sender Bertine Zetlitz av gårde?
Allerede ett år før Bertines lokkeopptreden skrev Hegnar.online en kritisk artikkel om The 5 Percent Community. Siden har Hegnars folk skrevet over 200 artikler til. 160 av dem før august i fjor. Det burde ikke være en uoverkommelig oppgave å sjekke ut hvem man stiller seg til disposisjon for.
Men en artist står fritt til å spille for hvem hun vil.
Når en artist stiller opp i en veldedighetskonsert eller innsamlingsaksjon, fører det ofte til at vi – publikum - får mer sympati for artisten. Vi liker henne litt bedre. Som publikum går vi svært langt i å overse den lille stemmen inne i hodene våre som nå og da spør seg hva som er det egentlige motivet – å få økt positiv oppmerksomhet og derigjennom selge mer plater eller å støtte en god sak. Selvsagt er det for å støtte en god sak.
Da må det være lov å like en artist litt mindre når hun med sin opptreden på Hellerudsletta bidrar til at flere hundre småsparere blir lurt til å investere penger i et pyramideselskap.
I desember skal Bertine Zetlitz ut på turne med Morten Abel og Lene Marlin. Foto: Scanpix.