Marit Larsen - Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Sterke låter - plagsomme strykere

Marit Larsens nye album ”The Chase” er nok et stykke solid arbeid, men hvorfor gjøre det så komplisert og pompøst?

Strykersyke

”The Chase” er siste i en rekke norske popalbum de senere årene der et enkelt uttrykk gjøres større og mer bombastisk med stryk, pauker, harper og annet som vanligvis hører hjemme i et symfoniorkester. På 1960- og 70-tallet fikk mye pop en orkestermakeover for å gjøres spiselig for et voksent publikum. Pop, køntri, soul og til og med reggae ble pumpet opp av produsenter, ofte til artistenes fortvilelse. Nå virker det som om norsk pop lider av samme strykersyke.

Stoler ikke på stoffet?

I ”Is it Love” tar orkester og kor helt overhånd og det høres nesten ut som et parodisk overveldende vekkelsesmøte. Dette står ikke helt i stil til det jeg tenker meg som kjernen i Marit Larsens talent. Det kan virke som om produsent Kåre Vestrheim ikke stoler på at stoffet til Larsen er nok i seg selv. Men det er det. For igjen har hun kommet opp med ti melodier som treffer akkurat der de skal.

Pikeaktig sofistikert

Marit Larsens nye låter er fengende og lettbente, samtidig som de fleste er intrikate nok til å ha lang holdbarhet. Hun balanser hårfint med sin nesten irriterende maniske lystighet. Men snedige grep i melodier og produksjon styrer det meste bort fra det pikeaktige og inn mot noe mer modent og sofistikert.

Best uten staffasje

”If a Song Could Get Me You” er en popperle om pop og et eksempel på hvordan det tilsynelatende enkle kan stå for seg selv uten masse ekstra staffasje. Med albumet ”The Chase” er Marit Larsen fremdeles godt plassert i et akustisk rootspop-uttrykk som dufter amerikansk vestkyst anno 1974. Men det som bare burde vært luftig og lekkert får for ofte et litt klamt orkesterslør rundt seg i stedet.

Perfekt avslutning

Låten ”Fences” derimot, er en perfekt avslutning og en myk landing som gjør at man tilgir det meste. Her er orkesteret nydelig dandert bak stemmen til Marit og et trekkspill som tilfører et hjemlig pust av nordisk visetradisjon.

Siste nytt: Kultur

• Danske Se og Hør - Foto: Christian Liliendahl / NTB scanpix

Se og Hør-skandalen øker i omfang

Datatilsynet i Danmark har bedt SAS og Rikshospitalet gi detaljer rundt hvordan de håndterer følsomme personopplysninger. Bakgrunnen er mistanke om at ansatte har lekket opplysninger til danske Se og Hør, skriver Mediawatch.dk.

• Ukraina - Foto: GENYA SAVILOV / Afp

Kraftig økning i drap på mediefolk

61 journalister, fotografer og medhjelpere ble drept på jobb i løpet av første halvår, skriver Journalisten. 36 av dem døde mens de dekket krigshandlinger, mens de resterende ble drept mens de dekket kriminalitet og korrupsjon.

Kultur og underholdning på TV og radio

Kulturprogram - nyhetsprogram
Musikalsk fest i mange sjangre med Totto Mjelde og Tarjei Strøm som lokførere.
Gjester, spalter, humor, konkurranser og den aller beste musikken
Hvem er det som bestemmer hvordan historiske hendelser skal huskes? Er det historikerne eller øyenvitnene? Et all-europeisk nettsted gir deg alt du måtte ønske under en paraply, både de store og de små historiene. / Hun var den uekte datteren av en kaptein og en slavekvinne, men vokste opp blant sosieteten i England på slutten av 1700-tallet. Nå kommer filmen om Dido Elizabeth Belle som bidro til at slaveriet ble opphevet i Storbritannia. / Hva får du hvis du setter en tribune ut mot havet? En strøm av assosiasjoner. / Selfiestafetten fortsetter, vi ringer dagens forfatter / Hvordan få barn og unge til å lese bøker innimellom dataspillene og mobilbruken? / Vi byr på avhengighetsdannende mobil-spill, rock fra 70-tallet og en svensk tegneserieskaper med eget radioprogram i dagens Anbefalingspanelet / Vi blir bedre kjent med datidens Oprah Winfrey i vår serie om glemte historiske kvinner.