I formiddag presenterte Amedia, landets største utgiver av lokale medier, sine tall for første kvartal i år.
Resultatet er en vesentlig svekkelse av inntektene sammenlignet med året før. De landet på et brutto driftsresultat som er 29 millioner kroner dårligere enn første kvartal i 2013.
Totalt endte Norges nest største mediekonsern med reduserte inntekter på 52 millioner kroner i første kvartal.
– Det er en betydelig svekkelse fra samme kvartal i fjor. Det er et betraktelig annonsefall på papir som svekker oss. De digitale annonseinntektene utgjør nå nær 30 prosent av totalen, men en kraftig digitalvekst kompenserer ikke mot tapet på papir, sa konsernsjef Are Stokstad under presentasjonen av tallene.
- LES OGSÅ: |
Nedgang over hele linja
Amedias omsetning i årets første kvartal var 1,173 milliarder kroner, en nedgang på nevnte 52 millioner.
Brutto driftsresultat for konsernet første kvartal endte på 29 millioner. Dette er ned 29 millioner fra samme periode i 2013.
Amedia har lenge slitt med annonseinntektene, og konsernet varslet i april at det skal kutte 500 millioner innen utgangen av 2015. Det er prosesser som nå styres internt i hvert enkelt mediehus.
– Vi venter at utviklingen vil fortsette. Vi har ingen indikasjoner på at digitalveksten vil avta, den vil snarere øke. Det er et fortsatt utfordrende reklamemarked, sier Stokstad.
Nye digitale løsninger
Amedia møter utfordringene gjennom å satse hardere på digitale brukerløsninger.
Alle Amedias 78 lokal- og regionaviser skal i løpet av mai innføre innloggings- og betalingsløsningen aID for sine nettsider.
– Vi har store forventninger til vekst i digitale brukerinntekter, sier Stokstad.
I løpet av sommeren skal Amedia også innføre en helt ny digital e-avisløsning for samtlige titler. I tillegg innfører de et nytt mobilprodukt om kort tid.
Innen 2014 er omme, vil alle Amedias nettaviser ha innført betalingsløsninger på nett. Alle abonnenter vil være sikret alt innhold.
– Blir innholdet til Amedias nettaviser nå utilgjengelig med mindre man betaler for seg?
– Noe vil være åpent, men på ett eller annet tidspunkt kommer du til et punkt der du blir bedt om enten å betale noe eller å bli abonnent og få alt. Det vil være en differensiert betalingsordning, sier kommunikasjonsdirektør Stig Finslo i Amedia til NRK.