Hopp til innhold

«Snømannen»-produsent: Harry Hole vil aldri bli svensk

Oslo kommune la halvannen million kroner i potten for å forhindre at innspillingen av «Snømannen» skulle bli lagt til Stockholm. Men produsent Piodor Gustafsson sier det ikke har vært aktuelt å la Harry Hole bli stockholmsborger.

Tomas Alfredson

OSLOVE: Regissør Tomas Alfredson var klar på at han ville filme mest mulig i Oslo da han besøkte den norske hovedstaden i fjor. – For oss finnes det ingen alternativer, sier produsent Piodor Gustafsson til NRK.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Det finnes ingen løfter om «Snømannen», absolutt ikke, sa filmens svenske medprodusent Piodor Gustafsson da NRK intervjuet ham før helga.

Gustafsson sier til Dagsavisen mandag at det forelå et bud, men at det ikke var offentlig.

I mai i år fikk byrådet i Oslo det travelt med å åpne lommeboka da det ble hevdet at Stockholm hadde tilbudt produsentene 1,5 millioner for å legge produksjonen til den svenske hovedstaden.

Det regionale filmfondet i Stockholm sier imidlertid til NRK at de ikke har kommet med konkrete tilbud.

Havnet i «budkrig» med Stockholm

Hallstein Bjercke (V)

I KRIGEN: Kulturbyråd Hallstein Bjercke anklaget svenskene for å ville stjele Harry Hole, og åpnet lommeboka for å hindre at krimhelten flagger ut.

Foto: Mette Ballovara / NRK

Nyheten om Stockholms bud utløste en norsk-svensk dragkamp om Harry Holes sjel.

– Stockholm forsøkte å stjele vårt kjære bysbarn Harry Hole. Da må de vente seg at vi vil reagere, sa Oslos kulturbyråd Hallstein Bjercke (V) da hans svenske motstykke Roger Mogert tidligere i år kritiserte ham for å legge opp til budkrig om filminnspillingen.

Men var det noensinne aktuelt å la Harry Hole bli stockholmsborger? Nei, sier produsenten til NRK.

– For oss finnes det ingen alternativer. Regissør Tomas Alfredsson har sagt at historien utspiller seg i Bergen og Oslo, og at han kun kan gjøre filmen om utendørsscenene spilles inn i Oslo og Bergen. Så kan man spille inn studioscenene hvor som helst, men der er vår ambisjon å gjøre det i enten Stockholm eller Oslo, sier Gustafsson.

Støtteordninger på plass

Da NRK traff regissøren i Oslo i fjor sommer, understreket også han at det var en forutsetning for ham at filmen i hvert fall delvis spilles inn i Oslo.

– De gikk med på mine krav om å filme det som utspiller seg i Oslo, i Oslo, men det koster mye. Det er dramatisk mye dyrere, sa Alfredson, og slo samtidig et slag for bedre støtteordninger for utenlandsk filmproduksjon i Norge.

Nå har altså Oslo kommune forpliktet seg til å støtte produksjonen, og regjeringen har varslet en insentivordning for film fra neste år.

Dermed bør alt ligge til rette for at filmversjonen av «Snømannen», i likhet med boka, kan utspille seg i Oslo og Bergen.

Men, understreker produsent Gustafsson, det er det britiske produksjonsselskapet Working Title som tar den endelige avgjørelsen om hvor filmen skal spilles inn.

– Kan det tenkes at Working Title har fått et tilbud fra Stockholm?

– Nei, da hadde jeg kjent til det.

– Harry Hole blir ikke svensk?

– Harry Hole vil aldri bli svensk, fastslår Gustafsson.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober