Blogging har vært big business i flere år, og ordet «rosablogging» er kanskje ikke lengre dekkende for kvinner som tjener millioner på å skrive om trening, mat, kosthold, barn og mote.
Trine Sandberg, som driver Trines matblogg, tjente i fjor over 1.8 millioner kroner. Den 50 år gamle bloggeren ga riktignok også ut en kokebok i 2014, noe som nok har økt inntjeningen.
Se inntektslisten nederst i saken!
Bloggere er blitt svært attraktive for både nye og tradisjonelle mediehus. En av Norges mest kjente bloggere, Caroline Berg Eriksen, blogger for Aller-eide Adlink. Neste år går hun over til selskapet United Influencers (som tidligere het United Bloggers).
– Profilene våre er det vi driver med, og vårt eneste fokus. Sammen jobber vi for å profesjonalisere markedet, sier Thomas Moen, sjef for United Influencers.
Han kommenterer ikke inntektene til enkeltbloggere, men mener at bloggmarkedet fremdeles er i vekst.
– Alle som skaper innhold som skaper engasjement kan tjene penger på dette. Men det er hardt arbeid, sier Moen til NRK.
Turbulent år
Det var mye som skjedde for Caroline Berg Eriksen i 2014: Hun kvittet seg med «fotballfrue»-navnet og fikk et nytt og mer voksent image.
Eriksen fikk også oppmerksomhet for å ha manipulert seg tynnere på bilder, og at ektemannen, Lars-Kristian Eriksen, hadde skrevet falske kommentarer på bloggen. Hun ble også gransket av Helsedirektoratet for å ha blogget fra et VIP-arrangement til en likørprodusent. Direktoratet kom senere fram til at bloggingen ikke var brudd på alkoholloven.
Flere mente Caroline Berg Eriksen ville miste inntekt på grunn av de negative sakene. Men bloggeren tjente altså drøye 270.000 kroner mer i 2014 enn i 2013, ifølge de foreløpige skattetallene.
Forsvarer blogglønnene
Sophie Elise Isachsen ligger på fjerdeplass når det gjelder inntjening, og er tilknyttet Nettavisens bloggnettverk blogg.no. Dette er Norges største bloggsamfunn, med over 1 930 000 opprettede blogger siden oppstarten i 2005.
Ifølge Dagens Næringsliv har blogg.no rundt 300 000 bloggere i stallen sin. Gunnar Stavrum, redaktør i Nettavisen, forteller at bloggerne tjener penger på to måter.
– Den ene er annonsesalg som vi i nettavisen avtaler. I tillegg tjener de penger på sponsede innlegg hvor vi selger dem inn og får en del av inntektene, sier han.
Redaktøren har ingen problemer med å forsvare inntektene til de norske bloggerne.
– Det handler om tilbud og etterspørsel. Markedet bestemmer, og derfor mener jeg det kan forsvares. Hvem som helst kan ikke tjene penger på blogging. Du må ha et talent, noe som tiltrekker folk. Det er mye og veldig tidkrevende arbeid hvis man vil lykkes, sier Stavrum.
Stavrum er redaktør og har selv en blogg hos Nettavisen. Selv hadde han en solid lønnsøkning fra 2013 til 2014. Han gikk fra å tjene 1 814 590 til en inntekt på 2 174 518 kroner.
Den mest leste bloggeren i landet for tiden er også tilknyttet Nettavisen. 19 år gamle Anna Rasmussen blogger under navnet «Mamma til Michelle» og har en inntekt på 612 662 kroner.
Vi gjør oppmerksom at det kan være feil i listene. Tallene er basert på foreløpige skattetall fra Skattedirektoratet. Tallene kan inneholde feil som vil bli rettet når klagebehandlingen er ferdig.