Du har garantert opplevd det. Du skal ringe en bedrift eller et kontor, men i stedet for å bli møtt av et vennlig hallo, blir du servert ventemusikk.
Bruk av denne musikken skal imidlertid alltid rapporteres til vederlagsbyrået Gramo. Det mener organisasjonen at ikke alle gjør i dag.
Utgjør én prosent av inntektene i dag
Gramo forvalter på vegne av utøvende kunstnere og produsenter retten til å få betalt for innspilt musikk.
I fjor dro organisasjonen inn overkant av 56 millioner kroner for offentlig fremført musikk.
Om lag én prosent av dette kommer etter bruk av ventemusikk.
– For bruk av ventemusikk per telefon får vi inn i overkant av en halv million per år. Dette er fordelt på 181 musikkbrukere, sier daglig leder Martin Grøndahl.
– Vi er helt sikre på at det er mange musikkbrukere som ikke rapporterer, og at det er en god del penger vi går glipp av på dette området, fortsetter han.
- LES OGSÅ: Gramo krever at taxinæringen blar opp
Telenor-dom kan sette presedens
Men summen Gramo får inn for ventemusikk fremover kan bli vesentlig høyere etter seieren i Asker og Bærum tingrett tidligere denne uken.
Der ble Telenor dømt til å betale Gramo vederlag for sine abonnenters bruk av ventemusikk gjennom flere år.
Telenor tilbyr ventemusikk til privatpersoner og bedrifter gjennom en virtuell sentralbordtjeneste. Selskapet har ikke betalt for bruken av ventemusikken som spilles gjennom denne tjenesten.
– Vi har nå mottatt dommen og vil nå bruke tid på å gå gjennom den og se på premissene for domsavsigelsen, sier Telenor Norges informasjonssjef Kristin V. Tønnesen til Dagens Næringsliv.
Hun sier videre det er for tidlig å si om dommen vil bli anket.
Hittil har ikke Gramo reist krav om en konkret sum i vederlag fra Gramo, men organisasjonen sier det nok er snakk om millionbeløp over flere år.
Gramo håper uansett at saken vil føre til en opprydning i situasjonen.
– Nå vi er ferdige med denne saken og forhåpentlig får inn penger fra Telenor, vil vi få ryddet opp ganske mye på dette området. Da vil det være mange som i dag tilbyr ventemusikk og ikke betaler til Gramo som vil betale, sier Grøndahl.
NSB: Isaac Hayes er best
Men hva kjennetegner egentlig god ventemusikk? Hva gjør en låt til en god ventelåt?
NSB er en av ventemusikkbrukerne som rapporterer til Gramo. De velger seg Isaac Hayes' «I'll Never Fall In Love Again» som den optimale ventelåta.
– Den tror jeg funker bra. Den har ikke for mye bass og ikke for mye tonespenn. Den er veldig grei og rolig, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby.
Lundeby tror låter av artister som synger raskt med mye tekst vil fungere mindre bra.
– Øystein Sunde er en munnrapp og flink artist, men av og til får kanskje folk ikke med seg hva han sier. Det bør ikke være sånn at musikken går innmari fort og man sitter og tenker «hva var det han sa nå», sier Lundeby.
Øystein Sunde ble onsdag syk på turné og var derfor ikke tilgjengelig for kommentar i forbindelse med denne saken.
Hvilken sang vil du helst høre som ventemusikk? Kom med dine forslag i kommentarfeltet!
2008-kåring: NAV verst, Star Tour best
Forbrukerinspektørene kåret i 2008 Norges beste og verste ventemusikk, og saumfarte i den forbindelse ventelinjene til 40 norske bedrifter og organisasjoner.
Vinneren ble Star Tour, som bød på soulsanger Billy Pauls versjon av Elton Johns «Your Song».
– Jeg tror mange velger å bestille to uker ferie i stedet for én når de hører denne låta, sier P3s musikkanmelder Mats Borch Bugge, som satt i juryen.
Taperen ble NAV, som spilte en panfløyteversjon av Björn Afzelius' «Tusen bitar».
– Livet ditt har kanskje allerede gått i tusen biter når du ringer NAV, og det får du bare bekreftet og forsterket av uroen når denne låta kommer på, sier Borch Bugge.
LES OGSÅ:
Se innslaget om ventemusikk fra Forbrukerinspektørene: