Hittil i år har norsk musikk en markedsandel på 47 prosent av det totale platesalget.
Foran julesalget har bransjen tro på en rekordstor norskandel når året er omme.
– Av våre største utgivelser til jul er det mest norsk. Det er helt klart mulighet for at norskandelen av totalt salg kan bli i nærheten av 50 prosent, sier Petter Singsaas, sjef for Norges største plateselskap Universal og styreleder i bransjeorganisasjonen IFPI.
– Bedre holdninger
Den forrige rekorden er fra 2009. Da sto norsk musikk for 48 prosent av det totale platesalget.
Mens internasjonale popstjerner dominerte platesalget for ti år siden, har navn som Odd Nordstoga, Sivert Høyem og Jarle Bernhoft i år ligget i toppen av VG-lista.
– Holdningene generelt til norsk musikk ble bedre i løpet av 2000-tallet. Det lages bedre musikk, og folk har akseptert den lokale musikken i større grad. Også har kanskje den internasjonale musikken blitt litt dårligere, sier Singsaas.
– Norge har fått en popkultur
Erik Mortvedt utgjør halvparten av duoen Erik og Kriss, som har ligget 35 uker på albumlista med plata «Back to Business».
Han tror årsaken til at norsk musikk selger bedre er at flere artister sikter mot et bredt publikum.
– En popkultur har fått fotfeste i Norge. Det har ikke eksistert på mange år. Vi har hatt a-ha, men de var egentlig størst i utlandet. Bortsett fra det har vi drevet med vårt her oppe. Nå er det blitt mer akseptert å lage popmusikk, sier Mortvedt.
Hør saken fra Kulturnytt:
LES OGSÅ:
Kilde: IFPI. Klassisk musikk regnes utenom statistikken.