Hopp til innhold

– OL-låten er ikke ferdig

Den offisielle norske OL-låten «The Best Of Us» får ramsalt kritikk av publikum. – Låten er ikke ferdig, sier toppidrettssjef Tore Øvrebø.

Her hører du Norges OL-låt bli framført for første gang på idrettsgalla 2014.

Se framføringen av Norges offisielle OL-låt under Idrettsgallaen lørdag.

Låten ble framført under Idrettsgallaen på NRK lørdag, og reaksjonene har vært tøffe. VGs anmelder gjennomførte en blodig slaktejobb, som ble oppsummert i at «samme hvordan det går i Sotsji, blir det ikke verre enn dette».

Og på Twitter har stemningen vært overveldende negativ. Dette er noen av reaksjonene:

«Enkelte kritiserer OL-låten for å blande rap, opera og ballade, men tipper dette er de samme folka som også misliker bløtkake med kjøttdeig.»

«Hørte OL-låten for første gang nå. Spørs om Putin slipper oss inn i landet med den låten på slep ....»

Tore Øvrebø

Toppidrettssjef Tore Øvrebø sier de er fornøyd med låten, men understreker at den ennå ikke er ferdig.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

– Ikke en typisk norsk OL-låt

Musikkanmelder Robert Hoftun Gjestad i Aftenposten sier at man her antakelig har forsøkt å lage en låt som skal være en signatur for Norges innsats i OL i Sotsji. Men det som starter som en relativt grei poplåt, går helt galt.

– Det lesses på mer og mer, og det er sjelden vellykket. Vi får både pop, falsett, rap og opera. Dessuten bommer den som en idrettslåt fordi den mangler det viktigste kriteriet for slike låter: Et refreng som fungerer til allsang, sier han.

Låten, som under Idrettsgallaen ble fremført av Aleksander Denstad With, Eli Kristin Hanssveen og Kaveh, er bestilt av idretten selv. Tidligere toppidrettssjef Jarle Aambø tok initiativet, sier konstituert toppidrettssjef Tore Øvrebø til NRK.

– Initiativet ble tatt av min forgjenger, som tok kontakt med komponist Kjetil Bjerkestrand. Låten har vært brukt som et ledd i å bygge OL- og Paralympics-troppene, og har vært med oss i ganske lang tid. Den har blitt framført i forskjellige former tre-fire ganger, sier han.

Han sier at hensikten med låten har vært å bygge en identitet i troppene.

– Den har fungert veldig godt til vårt formål, og vi er fornøyd med det som denne låten har bidratt med i byggingen av våre tropper, sier han.

– Har fungert veldig godt

Robert Gjestad, musikkjournalist i Aftenposten

Musikkjournalist Robert Hoftun Gjestad i Aftenposten mener OL-låten feiler i sin viktigste oppgave: Å ha et refreng som fungerer til allsang.

Foto: Aftenposten

– Hva tenker du om den harde kritikken?

– Det er trist at den får en slik mottakelse. Men smaken er jo delt, og det er veldig vanskelig å diskutere noe sånt. Det er tydelig at de som ikke har likt låten har vært langt fremme og gitt uttrykk for det, og det er noe jeg har full respekt for. Men i forhold til det formålet vi har hatt med låten, har den fungert veldig godt, sier Øvrebø.

Han forteller at det har vært flere forskjellige artister inne, og det har blitt lagt til elementer og trukket fra elementer underveis.

– Produktet er ikke helt ferdig, den er ikke endelig innspilt, og er fortsatt i en prosess. Så jeg vet ikke hvordan den blir til slutt.

– Det kommer en ny versjon?

– Ja, mest sannsynlig. Vi har ikke bestemt hva vi skal bruke låten til videre, men den er ikke ferdig innspilt og er fortsatt under utvikling.

– Når skal den spilles i forbindelse med lekene?

– Vi har ikke bestemt hva vi skal bruke den til. Først skal den bli ferdig innspilt, og så må vi ta stilling til det, sier Øvrebø, som ikke vil vurdere låtens allsangpotensial overfor NRK.

Synes kritikken er merkelig

Artist Eli Kristin Hanssveen har kommentert kritikken mot låten overfor VG Nett:

– Dette er ikke en typisk norsk OL-låt. Det har det heller aldri vært ment som. Skal vi få kritikk for det, så blir det som å kritisere D.D.E. for at de er D.D.E. Musikk er jo subjektivt uansett hvordan man snur og vender på det. Jeg synes kritikken er litt merkelig, for jeg synes låten er fin, sier hun.

Men selv om låten hittil har vært brukt noe internt i OL-troppene, tviler Aftenpostens Robert Hoftun Gjestad på at den kommer til å generere ekstra innsats fra utøverne når alvoret begynner i Sotsji.

– Mange av snøbrettkjørerne hører musikk på headset mens de konkurrerer, men jeg tror ikke det er denne låten de kommer til å høre på, sier han.

Det har ikke lyktes NRK å få en kommentar fra Simone Eriksrud og Kjetil Bjerkestrand, som er blant låtens komponister. Aleksander Denstad With har heller ikke besvart våre henvendelser. Kavehs manager Gunnar Greve vil ikke kommentere saken.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)