Hopp til innhold

– Nå ligger det an til humorkrig

I dag kommer TV 2 med egen rendyrket humorkanal, og krigen om å få norske TV-seere til å le hardner enda mer til. – Nå ligger det an til humorkrig, sier TV-analytiker.

Jimmy Fallon

Jimmy Fallon er en av TV-personlighetene som skal lokke seere til TV 2s nye humorkanal.

Foto: Lloyd Bishop / Ap/NTB Scanpix

Nina Lorgen Flemmen

Kanalsjef i TV 2 Nina Lorgen Flemmen er stolt over å kunne introdusere en ny TV-kanal.

Filmkanalen til TV 2 blir erstattet med TV 2 Humor, en kanal som har premiere i kveld.

– Vi vet at humor som sjanger treffer bredt. Det er populært blant alle. Derfor var det på tide å starte en 24 timers humorkanal. Vi vet at vi har mange humorister som ikke får nok boltreplass på TV 2, så dette er også med tanke på framtiden – for å skape et nytt sted for dem, sier kanalsjef i TV 2 Nina Lorgen Flemmen, til NRK.

Kanalsjefen i TV 2 mener det er viktig å sortere stoffet for TV-seerne, spesielt med tanke på det yngre publikummet. Den nye kanalen skal nemlig treffe yngre seere, TV 2 sikter seg inn mot målgruppen 12 til 49 år.

– Det er en kanal for alle, den skal ikke ekskludere noen. Men jeg vil tro at noen av programmene, som South Park, vil gå veldig ungt. Modern Family vil treffe bredt, mens Jimmy Fallon kanskje er et mer byfenomen. Men denne kanalen er et ledd i å treffe yngre seere for TV 2-huset, det er det ingen tvil om, sier Flemmen til NRK.

Humorkrig

Morten Wiberg

TV-analytiker Morten Wiberg i Carat Norge tror det blir en hardere kamp om de norske humortalentene.

Foto: Carat Norge

I helga startet TV Norge sesong 2 av «Neste sommer» og sesong 4 med «Helt perfekt» med Thomas Giertsen. Aldri før har norske TV-kanaler satset så massivt på å få seerne til å le.

Morten Wiberg i mediebyrået Carat tror TV 2 ønsker å fri til de yngre seerne:

– Før har TV 2 truffet et voksent publikum. Med Humorkanalen ønsker de i større grad rette seg mot de i alderen 15 til 34 år, for å få flere ben å stå på, sier Wiberg.

– Nå ligger det an til en humorkrig om norske TV-seere. NRK har tidligere hatt grep om å fram nye talenter. Så ser man at de blir rappet til konkurrerende kanaler. Det kommer en til å se mer av nå, at det blir hardere kamp om de nye flinke komikerne, sier TV-analytiker Morten Wiberg i Carat Norge, til NRK.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.