I disse valgkamptider bruker Jens Stoltenberg og Erna Solberg alle virkemidler for å vinne kampen om statsministerstolen. Ett av de mest effektive våpnene for å vinne kampen om stemmene er TV-tid, men som kjent er politisk reklame på TV forbudt i Norge.
I 2013 finnes det likevel måter å vise frem politiske reklamefilmer, noe partiene allerede har begynt å benytte seg av.
VGTV, Norges største nett-TV-kanal, bryter ikke loven når de viser politiske reklamefilmer.
Hvis man går inn for å se debatten mellom de to statsministerkandidatene til henholdsvis Arbeiderpartiet og Høyre hos VGTV, blir man først møtt av en reklamefilm for Frp. Konkurrentene i TV 2 mener dagens lovgivning er direkte urettferdig.
– Det er en konkurransefordel, sier salgs- og markedsdirektør i TV 2, Bjørn Gunnar Rosvoll, til NRK.no.
TV 2: – Opphev forbudet
TV 2 mener det er på høy tid at forbudet mot politisk reklame oppheves.
– Ja, det har TV 2 argumentert for lenge. I en ny mediesituasjon er jo dette blitt mer meningsløst enn tidligere, sier Rosvoll.
– Det er fint at VGTV får sende reklame, men det er rart at TV 2 ikke kan gjøre det samme.
Markedsdirektøren legger ikke skjul på at VGTV er en reell konkurrent, noe tallene bekrefter. I uke 35 hadde VGTV 288 000 unike brukere hver dag, ifølge tall fra TNS Gallup. VGTV opplyser at de har vært oppe i 1,6 millioner unike brukere ved flere anledninger.
Kanalen selv mener absolutt de er en konkurrent til TV 2.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Vi er en nett-TV kanal, men inntil videre blir dette et definisjonsspørsmål. Og vi er uansett inne i en tid hvor den tradisjonelle TV-en og TV-tjenester på nettet flyter mer og mer i hverandre. Vi anser oss helt klart som en utfordrer til de tradisjonelle TV-kanalene. Vi utfordrer både på innhold og på folks tid, sier Ola Stenberg, redaksjonell leder i VGTV.
Selv om dette som nevnt er en konkurransefordel for VGTV, mener Stenberg at politisk reklame burde vært tillatt for hans konkurrenter.
– Jeg er prinsipielt for at det skal være politisk reklame i alle medier, også på tradisjonell TV, medgir Stenberg.
Vil ikke ha amerikanske tilstander
Selv om både VGTV og TV 2 leverer levende bilder til store folkemasser, er reglene altså forskjellige. Statssekretær Mina Gerhardsen forklarer hvorfor:
– VGTV er det som kalles en «audiovisuell bestillingstjeneste» i reguleringssammenheng, og dermed ikke omfattet av dette regelverket. Vi avventer nå utviklingen på dette området for å se om det er grunnlag for på sikt å utvide forbudet, sier Gerhardsen til NRK.no.
Tidligere i år gikk kulturminister Hadia Tajik hardt ut og sa blankt nei til en oppheving av forbudet. Statssekretæren peker mot USA for å vise hvorfor forbudet fortsatt gjelder.
– Målet vårt er å unngå amerikanske tilstander der mye avgjøres av valgkampbudsjettet til TV-reklame, sier Gerhardsen.
Arbeiderpartipolitikeren tror en oppheving av forbudet ville ført til at kun de største partiene ville nådd frem til velgerne gjennom TV-skjermen.
– Vi mener det er riktig med et slikt forbud fordi TV-reklame har stor gjennomslagskraft, men er dyrt og derfor bare tilgjengelig for de partier og organisasjoner med mest penger, sier Gerhardsen.