Så langt i år har Elkjøp solgt dobbelt så mange smartklokker i forhold til samme periode i fjor, og Expert melder også om en betydelig økning i salget det siste året.
Felles for de fleste smartklokkene er at de tillater brukeren å sjekke meldinger, anrop, e-post og varslinger fra sosiale medier uten å måtte ta mobilen opp av lomma.
Erik Solheim, redaktør for NRK Beta, mener smartklokkene kan gjøre oss enda mer opptatt av å være koblet på nettet.
– I første omgang tror jeg det blir enda verre, fordi vi får nok en dings som forteller oss hva som skjer der ute.
– Kan gjøre at vi bruker mindre tid på mobilen
Ifølge Aftenposten, sjekker gjennomsnittsnordmannen mobilen 150 ganger i døgnet.
Willy-Tore Mørch, psykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, har tidligere advart mot den økende mobilbruken i Norge. Hvis smartklokkene blir mer vanlig, kan det gjøre at vi bruker mindre tid på mobilen.
– Den lille erfaringen vi har, er at de med smartklokke bruker mindre tid på å lese e-post, meldinger og på å ta telefoner fordi det er så lett å bare kikke på klokka. Nettbrett og mobil tar lengre tid, så det kan godt hende smartklokka gjør oss mindre avhengig av sosiale medier og lignende.
Håper foreldrene logger av
Mørch, som er barnepsykolog, mener spesielt foreldre må bli flinkere til å logge av.
– Vi vet at når foreldre blir hekta på mobilen så går det utover barna. Hvis smartklokker bidrar til at foreldre bruker mindre tid på nettet, så er det positivt.
I april havner teknologigiganten Apples første smartklokke i butikkhyllene i USA. Det er fortsatt uvisst når Apple Watch kommer til Norge, men Solheim tror slippet kan øke salget ytterligere.
– Vi er glad i teknologi og har god råd, så jeg tror flere kommer til å prøve smartklokker. Men jeg tror ikke alle finner ut at de vil ha smartklokker i løpet av året, sånt tar ofte litt tid.
- Les også: Smartklokkene kommer