Hopp til innhold

– Et åpenbart forsøk på å manipulere mediene

Electronic Arts vekker oppsikt med lanseringsstrategien til kommende storspill.

Skjermbilde fra Battlefield 3

VENTER SPENT PÅ BATTLEFIELD 3: På Youtube har BF3-videoene flere millioner visninger, og den kommende svenske stoltheten diskuteres jevnlig på ulike nettfora som Reddit.com og på Twitter.

Foto: DICE/EA Games

28. oktober braker det løs. Da åpner det svenske spillselskapet DICE den etterlengtede virtuelle slagmarken i «Battlefield 3». Det er en lansering mange gleder seg til. Analytikere tror spillet vil selge 11 millioner eksemplarer bare det første året.

Jon Cato Lorentzen

Jon Cato Lorentzen er leder i Spillkritikerlauget. Han anmelder også spill for Aftenposten.

Foto: Privat

Men som en del av Battlefield-hysteriet, valgte spillutgiveren Electronic Arts en uvanlig lanseringsstrategi som har fått norske anmeldere til å reagere. De få utvalgte mediene som får tilgang til spillet, må først svare på spørsmål om anmelderen er kritisk eller entusiastisk til det nye spillet.

– Det er et åpenbart forsøk på å manipulere mediene. At EA ønsker innsyn i hvem som anmelder spillet, kan i praksis bety at de kan velge å trekke tilbake eksklusiviteten om de ikke er fornøyd med valget av anmelder, sier Jon Cato Lorentzen i Spillkritikerlauget.

– Dette kan igjen påvirke redaksjonene som bevisst kan velge den som er mest positiv til spillet, og dermed øke sjansene til å få et anmeldereksemplar, fortsetter han.

– Hvor vanlig er denne anmelderpraksisen?

– Det er ikke dagligdags, men det skjer av og til. Men det var skuffende og overraskende at EA bruker en slik taktikk. Men det er ikke et stort problem i Norge. I utlandet er konkurransen mellom spillmedier større, og mediene blir mer føyelige og mer positive for å få eksklusiv tilgang, forklarer Lorentzen.

Battlefield 3-skjema

Her er spørsmålene som ble tilsendt de norske spillmediene Pressfire/Dagbladet, Gamer.no og Gamereactor.

– Mediene må si dette er uakseptabelt

Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for journalistikk mener spillselskapet står fritt til å prøve alle mulige triks, men at de står i fare for å lure seg selv.

Gunnar Bodahl Johansen ved Institutt for Journalistikk

Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk.

Foto: Lotte Olsen/NRK

– De ønsker å finne ut om journalisten er vennligsinnet nok og om vedkommende har den rette innstillingen til å motta et anmeldereksemplar. Det er viktig at mediene avviser alle forsøk på å komme rundt den redaksjonelle kontrollen som utøves i redaksjonen, de må selv bestemme hvem som skal gjøre jobben.

– Alle som henvender seg til medier og prøver å få omtale, ønsker at det skjer på den måten de selv ønsker. Men noen triks er så lure at man på en måte lurer seg selv, og det føler jeg at EA gjør her. Det er lov å prøve seg, for det er mediene som må være våkne nok til å si at dette er uakseptabelt, sier Bodahl-Johansen.

Dagbladets søsterside Pressfire.no, Gamereactor og Gamer.no er spillsidene som får tilgang til «Battlefield 3» før lansering. Det var også de tre som fikk tilsendt skjemaet.

– Vår første reaksjon var å ringe opp til EA og si at dette var helt bak mål. Det er en lei situasjon både for EA og for spilljournalistikken at det framstår som dette er normalt. For slik er det ikke og det skal ikke være sånn, sier spillansvarlig i Dagbladet, Snorre Bryne.

NRK Filmpolitiet, som vanligvis anmelder spill for NRK, vil omtale men ikke anmelde «Battlefield 3».

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

EA Norge beklager

Tirsdag ettermiddag gikk det norske EA-kontoret ut og beklaget utsendelsen av skjemaet, og skylder på menneskelig glipp.

– Dette skulle ikke ha vært sendt ut. Vi har gjort en tabbe, og vi beklager. Dette er ikke noe som verken skal ha skjedd tidligere eller noe vi akter å fortsette med, sier markedsansvarlig, Ørjan Sveen, i EA Norge til Pressfire.no.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober