Gandolfini pådro seg et dødelig hjerteinfarkt i Italia i sommer, 51 år gammel. Det betyr ikke at vi har sett det siste av ham på kinolerretet. I dramakomedien «Enough Said» (norgespremiere 13. desember) spiller den storvokste «Sopranos»-stjernen noe så atypisk som en mild og godlynt sjarmør.
- Les Filmpolitiets anmeldelse av «Enough said»: Søt, smart og sympatisk
- Les også:
- Les også: James er død, Tony lever
Angivelig gjaldt de egenskapene når kameraene var avskrudd, også.
– Han fikk alle til å le. Jeg tror alle på settet forelsket seg i ham, røper regissør Nicole Holofcener overfor NTB under London Film Festival.
– Han var beskjeden og selvutslettende, en sånn som ikke liker å snakke om seg selv. Men når han ikke var beskjeden og selvutslettende, var han en skikkelig skøyer.
- Les også:
- Les også:
Lekseprins
Ved siden av TV-serien som gjorde ham til allemannseie, rakk Gandolfini å medvirke i nesten 50 spillefilmer. Blant dem som vil bli husket, finner vi «True Romance», «Get Shorty», «The Last Castle», «All the King's Men», «In the Loop» og «Zero Dark Thirty».
Holofcener berømmer «Jim» for hans profesjonalitet og moral.
– Han hadde en høyst seriøs tilnærming til arbeidet sitt, rapporterer hun.
– Det var aldri sånn at han «bare dukket opp». Han ville alltid vite hva som sto på, og hvor eksakt vi befant oss i manuskriptet. Samtidig gjorde han leksene sine. Hvis det fantes replikker han var ukomfortabel med å ytre, sa han klart fra.
Forviklinger
Hovedrollen i «Enough Said» er ved Julia Louis-Dreyfus, kjent fra «Seinfeld». Mer eller mindre parallelt blir hennes skilte Eva-figur venninne med Marianne (Catherine Keener) og betatt av Albert (Gandolfini). Forviklingene starter for alvor når det viser seg at de to sistnevnte tidligere var gift.
Holofcener, som har indiehits som «Lovely & Amazing» og «Friends with Money» på CV-en, forteller at handlingen er hentet fra hennes «eget nevrotiske liv».
– Selv om ingenting av dette strengt tatt har hendt meg, stammer det fra det faktum at både min eksmann og jeg har fått oss nye kjærester. Hva kunne kommet fram? Er det mulig, etter en skilsmisse, å beholde et åpent sinn mens skjelettene seiler ut av skapet?
Fryktet utnytting
– Hvor trygg var du på Gandolfinis komiske evner?
– Jeg hadde møtt ham før, i forbindelse med et prosjekt han ikke var helt riktig for. Han hadde god humoristisk sans, tørr og ertende, så jeg hadde en sterk følelse av at han kunne være morsom. Og «Sopranos» var tross alt vittig, selv om det var sprøtt.
– Hvordan reagerte du på dødsfallet?
– Jeg tenkte: «Å nei, dette skjer ikke!» Ikke hadde jeg lyst til å lansere filmen, heller. Enten ville ingen se den, eller så ville de se den av feil grunner. Jeg ønsket selvsagt ikke at den skulle bli utnyttet på noe vis.
– Hvorfor endret du mening?
– Verden går videre, slik den alltid gjør. Det verste sjokket ga seg. Siden jeg ikke eier filmen, måtte den jo lanseres, erkjenner Holofcener.
– Dessuten er jeg stolt av den, noe jeg tror han òg ville vært.