Hopp til innhold

– Å tåle mest mulig har nærmest blitt et mantra

Espen Langvik, tillitsvalgt for solistene i Operaen, går hardt ut mot Per Boye Hansens lederstil. Operasjefen beklager at solistene opplever arbeidsmiljøet som dårlig.

Per Boye Hansen, Operasjef

MER KRITIKK: Operasjef Per Boye Hansen er i hardt vær, og kritiseres nå av solistene på Operaen.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

I mai ble det kjent at operasjef Per Boye Hansen ikke får fornyet åremålet sitt når det utløper sommeren 2017.

Årsaken skal være at han har en lederstil som er uforenlig med rollen som operasjef. Det skal foreligge flere bekymringsmeldinger fra ansatte. Samtidig har operasjefen fått bred støtte fra mange stemmer i det kunstneriske miljøet.

Nå går imidlertid sangsolistene ved Den Norske Opera og Ballett åpent ut og kritiserer lederstilen til operasjef Per Boye Hansen.

–Måles på hva vi tåler

I et blogginnlegg som ble postet i går kritiserer Espen Langvik, tillitsvalgt for solistene, operasjefens lederstil og avviser at han er en støttespiller, slik de som har forsvart ham har uttalt. Langvik sier at når man jobber i operaen er det forventet at man må tåle ting.

– Per Boye Hansen har flere ganger uttalt at vi må tåle å ha det tøft. Det har vært et slags mantra.

Espen Langvik

TAR BLADET FRA MUNNEN: Espen Langvik, tillitsvalgt for solistene i Operaen.

Foto: Den Norske Opera & Ballett

Han utdyper:

– Før premierer har han flere ganger sagt at vi ikke skal måles på hvor koselig vi har det her, men på hvor mye vi tåler. Men vi skal ikke tåle alt og tie lenger, sier Langvik til NRK.

Les også:

Det blir for enkelt å si det gjøres en god jobb på scenen så alt må være såre godt på Operaen.

Espen Langvik, solist

Nyansere fremstillingen

Han sier at solistene ønsker å nyansere fremstillingen konflikten har fått i media, som han mener er ensidig.

– Vi kjenner oss ikke igjen i karakteristikker vi blir tildelt av kunstnerkolleger som kaller oss solister hårsåre, sutrete og illojale, sier Langvik til NRK.

– Hvordan vil dere nyansere bildet?

– Det blir for enkelt å si det gjøres en god jobb på scenen så alt må være såre godt på operaen, sier Langvik.

– Trist

Per Boye Hansen svarer følgende på Langviks kritikk:

–Det er trist hvis solistene opplever arbeidsforholdene på operaen som så dårlige, sier Boye Hansen.

Han stusser imidlertid over måten problemene tas opp på.

– Jeg mener vi må møtes på arbeidsplassen og snakke sammen i stedet for å gjøre det via media. Det må skje fort, og det har jeg tatt initiativ til, sier han.

– Du har fremdeles to år igjen av åremålet. Blir det vanskelig å fortsette som operasjef nå?

– Jeg tror ikke det. Jeg er vant til å ta utfordringer underveis, og har god erfaring med å løse dem. Det er et fabelaktig arbeidsmiljø på operaen generelt sett.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.