Hopp til innhold

– 2014 blir et bannerår for norsk spillindustri

Utlandet har fått øynene opp for Nordic noir, Jo Nesbø og norsk historiefortelling. Nå er også spill i ferd med å bli eksportvare av norsk kultur.

Ragnar Tørnquist

I «hjemlige» lokaler, midt i hjertet av Oslo sentrum, utvikles to norske spillprosjekter med internasjonal oppmerksomhet. Her er spillskaperveteran Ragnar Tørnquist sammen med kolleger.

Foto: Kristian Nymoen

Draugen

I «Draugen» gjenopplever vi Vestlandet slik landsdelen så ut på 1920-tallet. Inspirasjonen kommer blant annet fra fra norsk litteratur og eventyrfortelling.

– Det er en følelse i hele bransjen av at det skjer noe stort nå.

– Mange kjente designere og utviklere har gått vekk fra de store firmaene, og startet opp uavhengige eller «indie»-utviklingsstudioer, forteller spillskaperveteran Ragnar Tørnquist til NRK.

Tørnquist var tidligere sentral i det store norske spillselskapet Funcom, men han har nå startet opp det lille, uavhengige studioet Red Thread Games.

De jobber med skrekkspillet «Draugen», som er satt til Vestlandet på 1920-tallet, og det lenge etterlengtede «Drømmefall:Kapitler». Det er bare to av de norske spillene som får internasjonal oppmerksomhet for øyeblikket.

– Det skjer så utrolig mye banebrytende og eksperimentelt på spill nå, som jeg mener slår det meste innen film, TV og litteratur.

– En revolusjon som er i gang

Tørnquist sammenligner dagens spillbransje med filmbransjen på 60- og 70-tallet. En tid da det dukket opp film fra nye kulturer og territorier. Hvor det var mulig for folk å plukke opp et kamera, å løpe ut i gaten for å filme noe. Hvor det ikke bare var de store studioene som dominerte, men uavhengige filmskapere.

– Det er nesten en revolusjon som er i gang, og jeg føler meg utrolig heldig som har kommet meg med på indiebølgen på riktig tidspunkt.

Norsk kultureksport

– Med «Trolljegeren» friskt i minne: har dere sett at utlandet er interessert i norsk kultur?

– Absolutt. Vi ser jo det, og det gir oss større forhåpninger. Vi så også responsen på «Draugen» da vi annonserte spillet. Det ble plukket opp uten at vi i særlig stor grad snakket om det, og alle syntes det var spennende at det foregikk på det norske Vestlandet. Det var noe eksotisk og spennende.

Tørnquist mener Jo Nesbø, «Trolljegeren» og TV-serier som «Broen» og «Mammon» alle skaper oppmerksomhet for hva slags historiefortelling Skandinavia har å tilby.

– Fra gammelt av har vi tradisjon for historiefortelling her i Norden, men vi har ikke hatt mulighet til å spre historiene våre så mye før nå. Nå tror jeg det skjer! Det er spennende å se at det skjer både med Jo Nesbø på litteratur, Nordic noir på TV-serier, «Trolljegeren» på film og nå også med spill samtidig.

Lavere produksjonskostnader

Hjemme hos Red Thread

Hjemme hos: Tørnquist & Co har bevisst ønsket å gi lokalene «hjemmefølelse», så fottøyet må av ved ytterdøren.

Foto: Kristian Nymoen

– Grunnen til at det skjer er nye verktøy, nye finansieringsmetoder, og jeg tror også folk begynner å bli litt lei de store kjente, etablerte spillene. «Call of Duty», som er et av de aller største, solgte dårligere i år enn det har gjort på mange, mange år. Folk er lei.

Mens Call of Duty blir laget med høye budsjetter av flere hundre ansatte, blir mange av de norske spillene utviklet med et verktøy kalt Unity.

– En veldig stor andel av indieutviklere bruker Unity, fordi den i utgangspunktet er gratis. Du kan betale for å få litt ekstra ting, det gjør vi, men prisen er ekstremt lav i forhold til konkurrerende produkter.

– Skulle vi ha brukt en annen spillmotor hadde det kommet opp i millioner av kroner.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Drømmefall: Kapitler

«Drømmefall: Kapitler» er et av spillene som slippes i løpet av året.

Fansen tar regningen

Tørnquist er mannen bak «Den Lengste Reisen» (1999) og «Drømmefall: Den lengste Reisen» (2006). To norske spillutgivelser som nærmest har fått kultstatus i utlandet.

Nå jobber Red Thread Games med «Drømmefall: Kapitler», det tredje spillet i den populære serien, et spill som i høy grad er finansiert av fansen.

– Dere fikk inn nærmere 10 millioner kroner fra folkefinansieringstjenesten Kickstarter?

– Det var over 1.5 millioner dollar. Samtidig har vi fått inn 2.5 millioner kroner fra NFI (Norsk filminstitutt) i produksjonsstøtte. Med de to kombinert har vi hentet inn godt over 10 millioner kroner helt på egen hånd, og det synes vi er kjempebra, sier Tørnquist.

Den gode idé

Adrian Tingstad Husby

Adrian Tingstad Husby er alt mulig-mann i Krillbite Studio.

Foto: Kristian Nymoen

Hamar-baserte Krillbite har fulgt den samme modellen, og høstet internasjonal oppmerksomhet da de viste frem skrekkspillet «Among the Sleep». Annonserings-klippet er nå sett over en million ganger på Youtube og britiske The Guardian skrev at «Among the Sleep ser ut til å bli årets skumleste spill».

– At mange øyne følger med på hva vi driver med er et stressende luksusproblem, skriver Adrian Tingstad Husby, Krillbites alt mulig-mann, til NRK.

Populariteten skyldes trolig den originale ideen. Spillet oppleves gjennom øynene på en toåring. Et uvanlig konsept i en bransje hvor krigsspill og science fiction tradisjonelt sett dominerer.

–– Det er i dag lettere å få støtte til en god idé. Der det før har vært store selskap som har styrt pengesekkene etter de økonomisk 'trygge' konseptene, har vi i dag finansieringskilder der andre faktorer enn profitt også har mye å si, skriver Husby til NRK.

Artikkelen fortsetter uten bildet.

Among the Sleep

I «Among the Sleep» opplever spilleren verden gjennom øynene på en toåring. Det unike konseptet gjør at spillet har fått oppmerksomhet fra utlandet, og det skiller seg ut i en bransje som tradisjonelt sett domineres av skytespill og science fiction.

– Eksplosiv vekst

Kaja Hench Dyrlie, seksjonssjef i Norsk filminstitutt følger utviklingen nøye. 2014 markerer det tiende året hvor NFI har bistått med utviklingstilskudd til norske spillprosjekter.

– Antall søknader har hatt en eksplosiv vekst de siste årene, og prosjektene har høy kvalitet og variasjon, sier Hench Dyrlie til NRK.

– Perfekt for Erna

Jørgen Tharaldsen

Gode venner: Piggsvinet Sonic og produsent og bransjeveteran Jørgen Tharaldsen (t.h.).

– Erna Solberg er hektet på «Candy Crush». Blir hun hektet på «Troll mot vikinger»?

Troll mot vikinger

Norske Megapop games drister seg til å gå i strupen på gigantsuksessen «Plants vs Zombies» med «Troll mot vikinger». Spillet slippes i midten av februar på mobil og nettbrett.

– Ja, det tror jeg virkelig! Det vil være et perfekt spill for Erna, sier Jørgen Tharaldsen, produsent og tidligere Funcom-profil, til NRK.

– På akkurat samme måte som Erna elsker «Candy Crush» og «Plants vs Zombies», så gjør vi det, og har laget et spill i denne retningen, fortsetter produsenten.

I likhet med Red Thread Games, så består Megapop Games av tidligere Funcom-veteraner som har kastet seg på indiebølgen, og blant annet mottatt utmerkelse som Nordens mest kommersielt lovende spillselskap.

Tharaldsen forteller at «Troll mot vikinger» er rettet mot det brede lag av folket, og uttrykker entusiasme over at «alle» har nettbrett og smarttelefon for tiden.

– Det betyr enormt mye! Det har kommet en milliard nye spillere inn i markedet via mobilene de siste årene, og spill er ikke lenger bare for oss «nerdsa». Det har blitt for alle, uansett alder, og akkurat det er kjempegøy for oss som lager de, avslutter Tharaldsen.

Kulturstrøm

  • 3,7 millioner til fem filmproduksjoner

    Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISF) har bevilget 3,7 millioner norske kroner i årets første bevilgningsrunde. To kortfilmer, en tv-serie og to langfilmer får bevilgning.

    Det skriver ISFI i en pressemelding.

  • YouTube krever merking av KI-innhold

    De som publiserer på YouTube fremover, må huke av om innholdet er manipulert eller endret for å tydeliggjøre hva som er skapt ved hjelp av kunstig intelligens.

    – Seerne får stadig mer behov for åpenhet om hvorvidt det de ser på, er manipulert eller syntetisk, skriver selskapet på sin blogg.

    Den nye merkingen vil gjelde videoer hvor det kan være tvil om det man ser virkelig er ekte, for eksempel såkalt deepfake, hvor en kjent person sier noe vedkommende aldri har sagt.

    Det vil ikke gjelde videoer som åpenbart er manipulert, som for eksempel animasjonsvideoer, skjønnhetsfilter og spesialeffekter.

    (NTB)

  • Kvinnegruppa Ottar har anmeldt pornografisk russebuss

    Kvinnegruppa Ottar har anmeldt en russebuss fra Bryne som skal ha en pornografisk illustrasjon på siden av bussen.

    De har videresendt anmeldelsen, som de leverte til Sørvest politidistrikt, til Stavanger Aftenblad.

    Gruppa mener at illustrasjonen på utsiden av bussen bryter med straffeloven paragraf 317 om pornografi og paragraf 318 om utstillingsforbud av bilder av eksplisitt seksualisert karakter.

    – Kvinnegruppa Ottar reagerer kraftig på at noen skal kunne kjøre rundt i offentligheten med sitt kvinnefiendtlige budskap, skriver de i anmeldelsen.

    20 russegutter på Bryne vidaregåande skule har brukt omkring 3 millioner kroner på bussen. Guttene har tidligere sagt til Stavanger Aftenblad at foreldrene deres ikke er så begeistret for eksteriøret på bussen.(NTB)