De 56 kommunene som mistet innbyggere under terrorangrepet 22. juli har fått tilbud om et minnesmerke laget av kunstneren Nico Widerberg. Det samme gjelder Svalbard og Georgia.
Over 40 kommuner har allerede takket ja. De vet ikke at det allerede finnes en nesten lik skulptur. Utført av samme kunstner.
- Les:
Blant bjørketrær i en minnelund for dem som ikke ønsker individuell grav i Oslo, står en hul, firkantet steinblokk med silhuetter av en menneskekropp skåret ut av steinen. Den er svært lik minnesmerket Widerberg har laget til norske kommuner etter 22. juli.
– Et minnesmerke skal være unikt
Kunsthistoriker Truls Ramberg i Norsk Form betrakter skulpturen laget i 1998, og synes likheten med 22. juli-minnesmerket er problematisk.
– Når den er så lik forbinder man det enda mindre med Utøya. Hvis det hadde vært et arbeid som bare hadde vært laget som et monument til Utøya, hadde det vært bedre, sier Ramberg
Han sier han har sett på nettsiden til Nico Widerberg at han har laget veldig mange andre skulpturer som har den samme form som dette.
– Når man minnes en person eller begivenhet så skal det være unikt, sier han.
– Uheldig om den kan assosieres med annet minnessted
Statens fagorgan for Kunst i offentlige rom, KORO, reagerer også på at minnesmerket ligner et annet.
– Hvis det kan assosieres til et annet minnested eller -merke så er det uheldig. Dette skal være for de berørte og en helt spesiell hendelse, det bør ikke assosieres til andre minnessteder så konkret som i dette tilfellet, sier seniorrådgiver Bo Wallström.
– Må få lov til å bruke meg selv
Kunstneren selv, Nico Widerberg, sier 22. juli-minnesmerket ikke er noen kopi av minnesteinen på Alfaset gravlund, men at han har brukt erfaringer fra tidligere kunstverk i arbeidet med skulpturen.
– Selvfølgelig har den noe av den samme løsningen, men det var ikke noe jeg tenkte bevisst på, det er mer en erfaring. Den er jo annerledes samtidig som den har en sammenheng. Jeg håper skulpturen skal få en betydning, ikke som min signatur, men jeg må jo få bruke meg selv, det er jo et kunstverk, sier han.
Widerberg får støtte fra kunsthistoriker Øystein Ustvedt ved Nasjonalmuseet.
– I utgangspunktet oppfatter jeg det som ganske uproblematisk. Det er jo vanlig i kunstverden at kunstnere bruker igjen og har gjenbruk av egne ideer, sier Ustvedt.
Les også: