Dermed danket Storaas ut sine fire nordiske konkurrenter da prisen ble delt ut under filmfestivalen i København i kveld.
Juryen, bestående av britiske Jocelyn Pook, Michael Nyman, også han fra Storbritannia, og lederen av FFACE (Federation of Film and Audiovisual Composers of Europe), spanske Luis Ivars, var svært imponert over den norske komponisten:
«Et stort musikalsk verk»
«I «Elias og jakten på havets gull» har Gaute Storaas tatt utfordringen om å skrive "vegg til vegg"-musikk, og han har valgt å gjøre det med et fullt symfoniorkester. Det er blitt et stort musikalsk verk (...). Hvert av hans musikalske valg gir den enkelte scene klar mening. En kjempeoppgave, som Gaute Storaas har løst på imponerende vis,» uttrykker juryen.
I tillegg til prisen får Gaute Storaas 10.000 euro, eller nær 80.000 kroner. Det er tredje gang Nordic Film Composers Award ble delt ut.
– Musikken skal få filmen til å skinne
Lydsporet til Lise I. Osvolls film «Elias og jakten på havets gull» var klart i november i fjor. Bak lå lang tids blodslit.
– Musikken er ett av mange elementer som skal få filmen til å skinne og hjelpe til med å fortelle historien. Dersom musikken tar for mye av oppmerksomheten på galt tidspunkt, kan det forstyrre filmopplevelsen, sa Storaas til NRK i fjor.
- Les også:
Se og hør åpningsscenen fra «Elias og jakten på havets gull» med Gaute Storaas' musikk:
(Artikkelen fortsetter under videoen)
TV-vignetter og Dimmu Borgir
Gaute Storaas har foruten å komponere filmmusikken til både «Elias og jakten på havets gull» og forgjengeren «Elias og kongeskipet», laget musikk til dataspill, TV-vignetter, reklamefilmer og andre spillefilmer, som «Kvinnen i mitt liv».
Han har også samarbeidet med artister som Sissel Kyrkjebø, Jan Eggum, Elvira Nikolaisen og Dimmu Borgir.