Hopp til innhold

Bankene frykter konkurransen fra Snapchat

Spennende for forbrukerne, men urovekkende for bankene. Det mener divisjonsdirektør i DNB om bildedelingstjenesten Snapchats nye betalingsløsning.

Snapcash

ENKEL: Snapchats nye betalingstjeneste, Snapcash, gjør det mulig å overføre opptil 17 000 kroner til andre Snapchat-brukere i uken. Tjenesten er foreløpig kun tilgjengelig i USA.

Foto: Snapchat via Youtube

Nylig lanserte bildedelingstjenesten Snapchat en egen betalingstjeneste som gjør at brukere kan sende penger til hverandre ved hjelp av kun et tastetrykk.

Foreløpig er Snapcash bare tilgjengelig i USA, men divisjonsdirektør i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, ser ikke bort ifra at tjenesten vil komme til Norge og at den fort vil bli populær – særlig blant yngre mennesker.

Ingjerd Blekeli Spiten

FRYKTER KONKURRANSEN: Ingjerd Blekeli Spiten i DNB frykter at bankene fort vil bli taperen i konkurranse med tjenester som Snapcash.

Foto: Privat

Dette vil være urovekkende for bankene, mener hun.

– Banknæringen ser mulighetene i slike betalingsløsninger, men det tegner seg også et trusselbilde, sier Blekeli Spiten.

– I dag er det vi som har rollen som gjør at du kan overføre penger til vennene dine. Med nye aktører mister vi rollen vår. Vi mister kontakten med kundene og hva de gjør.

Tror det kan få økonomiske konsekvenser

Hun påpeker at så lenge brukerne av Snapchat legger igjen kortinformasjonen sin på Snapcash-appen, vil ikke norske banker ha mulighet til å stille krav til identifisering gjennom for eksempel Bank-Id.

– Bankene blir mindre viktige, og det kan også få økonomiske konsekvenser på sikt.

Alle piler peker mot at forbrukerne vil ha lettvinte løsninger, også når det kommer til overføring av penger, opplyser Blekeli Spiten.

– Det blir økt konkurranse, og spørsmålet blir om vi vil være med eller ikke.

Finans Norge, hovedorganisasjonene for finansnæringa i Norge, opplyser at det ikke er noe regelverk som hindrer Snapchat fra å lansere tjenesten i Norge.

Anders Hofseth, journalist og strategisk analytiker i NRK Beta, ser ikke bort ifra at Norge fort kan bli et testmarked for Snapchat hvis betalingstjenesten viser seg å bli en suksess i USA.

– Norge er et ganske lite marked, så økonomisk er det kanskje mindre å tjene på å satse i Norge enn i større land. Men vi er rike, har høy tillit til nettbetaling og er et av verdens mest teknologisk avanserte land, så kanskje vi vil ligge tidlig i en utrullingsplan fordi vi er et nyttig sted å samle erfaringer. Netflix og Spotify er eksempler på bedrifter som har rullet ut tidlig i Norge for å høste erfaring før de går på større markeder.

Anders Hofseth

TESTMARKED: Anders Hofseth tror Snapchat ser på Norge som et aktuelt marked for sin nye betalingstjeneste.

Foto: Kim Erlandsen

– Vi har vært litt treige

DnB har lansert appen Valyou, hvor man laster ned en mobil utgave av bankkortet og kan betale ved å holde mobilen inntil kortterminalen i butikken. Men det har foreløpig bare Telenor-kunder som kan bruke appen og kjøpet kan ikke være høyere enn 200 kroner.

– De norske bankene har ikke vært frempå nok med raske betalingstjenester, mener Blekeli Spiten.

Baard Slaatelid, mobilbanksjef i Sparebank 1, er enig.

– Vi har vært litt treige med å utvikle enkle betalingstjenester. Men de norske bankene har var tidlig ute med å etablere en sikker felles betalingsinfrastruktur.

Baard Slaattelid

SKEPTISK: Baard Slaatelid har ikke tillit til sikkerheten rundt Snapcash.

Foto: Jan Inge Haga

Bør bankene være bekymret for konkurransen fra Snapchat?

– Det går ikke an å svare nei på det. Hvis de klarer å oppnå den samme tilliten blant brukerne som bankene har, vil de være en stor konkurrent.

Ikke bekymret for sikkerheten

NRK.no skrev tidligere i høst om tusenvis av Snapchat-bilder av unge norske jenter som havnet på avveie, noe som reiste spørsmål rundt sikkerheten av tjenesten.

Baard Slaattelid tror Snapchat vil få utfordringer med å vekke tillit hos bankkundene.

– Personlig ville jeg ikke hatt den største tilliten til Snapchat, med tanke på sikkerhetsproblemene de har hatt tidligere. Jeg ville ikke lagt inn kortinformasjonen min på en sånn tjeneste, men kundene må vurdere om de har tillit til sånne aktører.

Ifølge Anders Hofseth vil det være vanskeligere å hacke seg inn på en betalingsløsning.

– Uthenting av bilder fra Snapchat har skjedd via helt andre mekanismer enn de som ligger under en betalingsløsning, og sikkerhetsnivået for bilder er vesentlig lavere. Jeg vil anta at sikkerhetsløsningene for pengeoverføring vil likne mye på dem som brukes i andre betalingsløsninger, og at tjenesten ikke blir lansert før banker og kortselskaper føler seg trygge på at de ikke vil bruke for mye tid på misfornøyde kunder. Jeg ville ikke ligget våken om natten, sier Hofseth.

NRK har prøvd å komme i kontakt med Snapchat, men har ikke fått svar på henvendelsene.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober