– Jeg er jo glad i lyd og synes lyd er spennende, men all den lyden som omgir oss hele tiden er med på å gi oss en følelse av at vi lever i en stressende og kaotisk virkelighet, sier Alexander Refsum Jensenius ved Institutt for Musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo til NRK.
Vi er omgitt av lyder hele dagen, fra kaffemaskinen om morgenen, til bilene som suser av gårde og veiarbeiderne som borer om kapp med bassen fra musikken man plugger inn i ørene. Stillheten er vanskelig å finne, og det har endret våre evner til å lytte, også til musikk, ifølge Jensenius.
– Vi ser at den fokuserte lyttingen, altså evnen til å sette seg ned og glede seg over musikk, den har forsvunnet litt fordi det er så mye lyd rundt oss hele tiden, sier han.
Nå vil Universitetet i Oslo ta lyttingen tilbake og lære studentene noe mer enn bare å høre, skriver Forskning.no.
– Vi kommer til å bruke mer ressurser på å forske på hva det vil si og virkelig lytte og oppleve musikk, forteller Jensenius.
- Hør hele saken i Norgesglasset her:
Ba folk stå helt stille i ti minutter
For et par år siden gjorde han et eksperiment der han ba folk stå helt stille i ti minutter. Det viste seg å bli utfordrende for mange.
– Det var veldig interessant. Mange synes det var fint å få en pause i hverdagen, mens andre synes det var fryktelig ubehagelig å måtte stå helt stille uten å bevege seg.
Han mener dette sier noe viktig om den tiden vi lever i.
– Vi er vant til at det skjer veldig mye og det er aktivitet døgnet rundt. Det å bli konfrontert med å stå stille i stillheten er veldig vanskelig for mange.
Unge velger bort stillheten
18 år gamle Rikke og Wilhelm ved Fagerborg videregående skole i Oslo er to av mange ungdommer som velger bort stillheten.
– Det er veldig sjelden at jeg sitter helt stille og ikke gjør noen ting. Kanskje hvis jeg venter på bussen og er fri for strøm på mobilen, forteller Rikke.
Hun og Wilhelm går med på å prøve og sitte helt stille i fem minutter. De myser mot sola og ser seg rundt i skolegården. De titter bort på vennene sine, som lurer på hvorfor de leker stilleleken.
– Jeg trodde ikke jeg kom til å klare det, for jeg gjør det veldig sjelden. Men det var egentlig veldig deilig å sitte her og nyte solen og høre på lydene. Jeg hørte snakking i bakgrunnen og fuglekvitteret mye bedre enn jeg pleier, forteller William.
Det er denne konsentrerte formen for lytting, der hele kroppen lytter, som Jensenius vil ta tilbake.
– Man bruker hele kroppen når man lytter. Man bruker ørene, synet og luktesansen. Musikere har jo også et veldig smakelig forhold til musikk, de smaker på instrumentene sine hele tiden. I tillegg begynner kroppen å bevege seg når man lytter til musikk.
- Les også:
– Ikke dramatisk utvikling
Musikksjef i NRK P3, Mats Borch Bugge, er ikke enig i at folk har blitt dårligere til å lytte.
– Det er åpenbart en tendens at folk har et mer forgjengelig forhold til musikk i dag enn før, men jeg tror likevel at folk evner å lytte. I dag er vi blant annet mye mer opptatt av teksten i musikken enn tidligere. Unge folk er stadig flinkere i engelsk og da er det lettere å forstå innholdet i låten, både tekst og melodi.
Han tror forskjellen er at vi gjør oss opp en mening om musikken mye raskere enn tidligere.
– Det er helt klart at man forholder seg til mer lyd i dag og det genererer trolig en mer rastløs tendens i samfunnet. Før kunne man vie en låt full oppmerksomhet, mens man nå forkaster den umiddelbart hvis man ikke liker den. Jeg synes ikke det er veldig dramatisk.
– Viktig å lytte ordentlig
– Hva skal egentlig til for å lytte ordentlig til musikk?
– Jeg deler opp musikk inn i tre komponenter, tekst, melodi og komposisjon. Hvis man klarer å forholde seg til to eller flere av de komponentene, da lytter man, sier Bugge.
Han mener det er viktig å klare å sette seg ned og lytte ordentlig innimellom.
– Jeg tror det er viktig, enten det handler om musikk eller andre uttrykksformer, at man klarer å være til stede i en situasjon og forholde seg til en type innhold. Hvis man mister evnen til det er det urovekkende. Men jeg tror mennesket klarer å absorbere flere typer informasjon samtidig.
- Les også: