Kampen om tv-seerne er i gang og kanalene er i ferd med å brette opp ermene for å møte høstens konkurranse.
Tøff konkurranse
Det er i helgen den tøffeste kampen om seerne står og det er her kampen mellom de store kanalene vil finne sted ut over høsten.
– NRK har generelt sett vist liten vilje til innovasjon og utvikling denne høsten, og velger trygt ved å bruke velkjente personer og velbrukte konsepter i stedet for å tenke nytt, forklarer hun.
NRKs største konkurrent har kanskje heller ikke imponert med nyskapninger og satser også på sikre og velprøvde kort. Likevel mener Enli at TV2 har et fortrinn.
– TV2 satser også i stor grad på programmer vi har sett før, men har med «X-Factor» og «Skal Vi Danse», konsepter som besitter mer slitesterke komponenter. Suksessen til slike program avgjøres av programledere, deltagere og produksjon og de har derfor mer å spille på enn stolpeprogrammene til NRK som er mer fastlåste i formen.
- Les også:
Kjemper om ungdommen
Konkurransen om publikummet blir stadig tøffere. Som en konsekvens, lages det mange program som er enkle å komme inn i, og hvor man ikke trenger stor forkunnskap.
– Hvis man kan trekke frem en slags trend av året, er det at de ”lette” programmene er i fokus for tiden. Her er de mindre kanalene dyktige og det blir spennende å se i hvor stor grad de kan utfordre de store.
– Både TV2 og nisjekanaler som TV3 og TVNorge har mulighet til å kapre seere fra NRK her, konkluderer Enli.