Hopp til innhold

- Høstutstillingen burde vært gravlagt for 100 år siden

– Høstutstillingen er utdatert, og hører hjemme i en annen tid, mener kunstkritiker. NRKs anmelder er ikke helt uenig.

Tommy Olsson

Morgensbladets kunstanmelder Tommy Olsson har selv stilt ut kunst på høstutstillingen. - Jeg følte meg skitten etterpå, forteller han.

Foto: Agnes Moxnes, NRK / NRK

I helgen åpnes Statens kunstutstilling, også kalt høstutstillingen, i Oslo.

Utstillingen er en sikker publikumsdrager - også for folk som sjelden eller aldri går på utstilling.

I gjennomsnitt får 30.000 publikummere med seg samtidskunsten hvert år. Men ikke alle er like begeistret for utstillingen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Maja Nilsen : My Dear, Tahiti is a place I love to remember, but hate to discuss

På årets Høstutstilling: My Dear, Tahiti is a place I love to remember, but hate to discuss av Maja Nilsen.

Foto: Statens kunstutstilling

– En kronisk sykdom

– Høstutstillingen burde vært gravlagt for 100 år siden. Den har ikke utviklet seg et skritt, og ser helt lik ut som den gjorde på 60-tallet, hevder Tommy Olsson, Morgenbladets kunstkritiker.

– Det er som en tilstand - en kronisk sykdom å regne.

Årets utstilling har fokus på kunstnere som bor i utlandet. Olsson synes ikke at temaet redder utstillingen. Tvert imot tror han ikke utstillingen kan bli noe bedre.

– Den kan ikke bli bedre med det konseptet. Det er ikke nødvendigvis noe galt med det som blir stilt ut, men alt dør i den konteksten.

– Jeg tror det kollapser allerede på innsendelsesstadiet, ved at man må forholde seg til bare det som er innsendt, sier Olsson.

Følte seg skitten

Kunstkritikeren trekker fram at det også er mye rot under utstillingen.

– Som deltakende kunstner kan du oppleve å ikke bli presentert i katalogen, og du må gjerne stille med alt utstyr selv. To videoinstallasjoner kan havne ved siden av hverandre slik at lyden fra de to dreper hverandre. Også får du bare noen lusne småkroner for å være med, sier Olsson.

Olsson har selv deltatt som kunstner i høstutstillingen flere ganger.

– Jeg følte meg alltid litt skitten etterpå, forteller han.

Annar Bjørgli: Boom! II

På årets Høstutstilling: Boom! II av Annar Bjørgli.

Foto: Statens kunstutstilling

– Et freakshow

Høstutstillingen får hvert år mye medieoppmerksomhet. Olsson mener det hele er et sirkus.

– Det er den ene gangen kunstnerne skal få vise seg fram, men det blir jo nesten som å vise fram tullingene i et freakshow. Og utstillingen har etter min mening få sjanser til å komme forbi det punktet.

– Men er det ikke fint at kunstnerne får oppmerksomhet?

– Det er ikke det at jeg er imot spetakkel som gir oppmerksomhet i media. Det er bare det at det skjer mye interessant i samtidskunsten som blir forbigått. Høstutstillingen har aldri vært blant de interessante tingene, mener Olsson.

– Folk flest må jo snart også bli lei

Han synes heller ikke det er positivt at folk flest går på kunstutstilling.

– Det er jo egentlig en Frp-utstilling på grunn av den populistiske formen. Det at den er tilgjengelig for folk som egentlig ikke er interessert i kunst er ikke en bra ting. Og etter hvert må jo folk flest også bli lei av å ikke få noe ordentlig.

Selv gidder ikke Olsson å gå og se utstillingen.

Mona Pahle Bjerke

NRKs kunstkritiker Mona Pahle Bjerke er heller ikke imponert over nyskapingen i årets Høstutstilling.

Foto: Marianne Siebke / NRK

– Jeg har sett den før, og den har aldri fornyet seg. Det er bedre å holde seg hjemme, sier han.

Ikke mye nytt

NRKs kunstkritiker Mona Pahle Bjerke er ikke på langt nær like krass i kritikken , men sier seg delvis enig i at utstillingen ikke har så mye nytt å by på.

– Høstutstillingen er overraskende preget av tradisjonelle bildeuttrykk - malerier, fotografier og tegninger. Det er også video og lyd, men overraskende mye bilder, forteller hun.

– Dette betyr ikke at det ikke er interessante enkeltarbeider, men utstillingen som helhet fremstår ikke som et oppkom av nye impulser og ideer, fortsetter hun.

Hva tenker du om Olssons kritikk?

– Jeg er ikke helt uenig, sier Pahle Bjerke.

Hør hele anmeldelsen her!

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.