«Trollbyen» handler om Anna som flytter fra Kristiansand til Oslo i 1906 for å finne broren sin. Stykket følger Anna gjennom mange år og viser hvordan storbyen kan sette sitt preg på et ungt menneske.
- Se video: Reportasje fra «Trollbyen» i Dagsrevyen
Basert på egne erfaringer
Karsten Alnæs vant en Bragepris for boka i 1992 og har lang fartstid som osloboer. Han forteller at han har brukt mange av sine egne erfaringer som grunnlag for historien i «Trollbyen».
– Jeg flyttet til Oslo i 1947 og mye av boka er basert på historier jeg hørte av generasjonen over meg i nabolaget der jeg bodde. Disse historiene har jeg flettet inn «Trollbyen» for å vise hvordan man kan preges av å møte den altoppslukende storbyen, forteller han til NRK.no.
– I starten fikk jeg jo smake Oslo på kroppen for å si det sånn. Det var til tider tøffe tak i nabolaget der jeg bodde og det gikk jo gjerne ut over sånne som meg, erindrer han.
– Sterkt møte med Oslo
Hovedrolleinnehaver Agnes Kittelsen har kortere farstid i storbyen enn osloveteranen Alnæs, men husker godt hvordan det var å komme til en ny by.
– Jeg flyttet til Oslo og Grønland når jeg var 17-18 år gammel for å gå siste år på videregående. Det ble et sterkt møte med Oslo, og det var på alle måter en stor omveltning, forklarer skuespilleren som slo gjennom med rollen som nylig avdøde Tikken Manus i «Max Manus». Kittelsen tok dødbudskapet tungt.
– Tikken var et fantastisk menneske som jeg ble veldig glad i. Hun var klar og tilstede hele tiden og hadde mye å formidle. Så selv om det er trist at hun er borte, er jeg glad for at jeg har fått være med på å fortelle historien hennes.
Kjenner seg igjen
Kittelsen forteller at hun etter hvert følte et sterkt slektskap til Anna, men at rollen krevde tid.
– Karakteren har vokst på meg og det er nok på grunn av at det tar tid å sette seg inn i alle prosessene som Anna må gå gjennom. Men jeg tror alle som har brutt opp og flyttet, kan kjenne seg igjen i følelsene av fremmedgjøring og utstøtelse når man skal begynne et nytt liv på et nytt sted.
- Les også: Pris til Kittelsen
Spiller på kontrastene
Alnæs forteller at selv om Anna har et vanskelig liv og gjør mange vonde erfaringer, har han også hatt fokus på de positive sidene ved å bo i en storby.
– Kontrastene i stykket er store og det er de som er handlingsdrivende. På den ene siden opplever Anna Oslos utfrysning og råskap, men samtidig kjenner hun samhold og solidaritet. Dette kan sikkert mange kjenne seg igjen i i dag også, så dette er tidløse konflikter, mener Alnæs.