Også norske gitarister som Øystein Greni, Jarle Bernhoft, Jørn Christiansen (CC Cowboys) og Jørn Fodnestøl (husbandet i Beat for beat) har fått øynene opp for gitarene fra Norwegian Wood Series, som er bygget i et lite verksted på Lillehammer – fullstendig for hånd.
– Det er motsvar til alle de store gitarfarbrikkene. Ting blir mer og mer masseprodusert og presset på pris og kvalitet. Da blir det annerledes å gå til noen som tar seg tid til å gjøre det skikkelig og tar den tida det tar, forklarer gitarmakeren.
Det er et par år siden han valgte å satse på gitarer i norsk tre, som et alternativ til mer tradisjonelle gitarmaterialer som mahogni og rosentre.
Like bra utenfor døra
– Interessen for å bygge gitarer kom nok først. Jeg jobbet på fabrikk, men fant ut at det var litt mer givende å bygge gitarer, for jeg har spilt gitar hele livet, sier gitarmakeren.
Han er en av bare en håndfull nordmenn som utelukkende lever av å lage gitarer.
– Du må være rimelig idealist, sier Husemoen.
Og det er ikke bare der idealismen ligger.
– Jeg har tidligere bygget gitarer av mange rare treslag, men det hadde ingen hensikt. Så jeg begynte forsiktig å prøve ut de norske treslagene. Og gitarene låter like bra da. Hvorfor skal man bruke skog fra jungelen når man finner noe som er like bra like utenfor døra? spør gitarmakeren.
Nylig ble den amerikanske gitargiganten Gibson ilagt en bot på 300.000 dollar – eller rundt 2 millioner kroner – for ulovlig kjøp av ibenholt fra Madagaskar og rosentre fra India. Selskapet har vedtatt boten.
Fra 25.000 kroner
Rett før jul er det mange gitarer å få ferdig på Lillehammer, men lite impulshandel – for i snitt tar det tre måneder fra en kunde bestiller en gitar til den er klar.
– Det er mye jobb, og vi bygger ikke store volum. Det går fort 50-60 timer med til å lage en elgitar, og en kassegitar tar rundt 120 timer å lage, forklarer Øystein Husemoen, som sammen med en lærling lager anslagsvis 15-20 gitarer i året.
Arbeidet som går med, gjenspeiles også i prisen. En elgitar i Norwegian Wood Series koster fra 25.000 kroner og oppover, avhengig av hva slags spesifikasjoner den har.
– Det bikker som regel 30.000 kroner, og det kan bli rundt 40.000 kroner også, sier Husemoen og ler litt.
– Det er noe med å få det man har lyst på selv og å få det skreddersydd. Bare fantasien og lommeboka setter grenser. Men så er det også en investering, og man har en gitar for resten av livet. Vi har profesjonelle gitarister som kunder, men de fleste har en jobb ved siden av. Kundene er alle slags folk, fra profilerte artister til dem som bare sitter i kjellerstua og spiller.
Hele spekteret i norsk skog
Hele spekteret av gitarlyd finnes i den norske skogen, mener Husemoen. De første gitarene i serien var ni stykker med ulike treslag. Alt var norsk tre, bortsett fra én i mahogni, slik at det gikk an å gjennomføre en blindtest og sammenligne. De norske treslagene viste seg å imponere vel så mye som mahognien.
– Mange er skeptiske, helt til de får prøvd. Det låter «kuler og krutt», og variasjonen mellom treslagene er ganske stor, slik at vi kan styre tonen. Vi vet at det går an å lage fet lyd av norsk plank, slår Husemoen fast.
Det meste av tre til gitarene får han fra lokale småsagbruk, men det hender også at han er ute og finner materialer selv. I tillegg kommer det treverk fra mer uventede steder.
En av de største lydoverraskelsene for Øystein Husemoen har vært alm, som han ikke kjenner til at er brukt i gitarer tidligere. Han beskriver lyden som «rock n' roll». Treverket er hentet fra Gausdal, nordvest for Lillehammer – og skogeieren var så imponert over resultatet at han like godt bestilte en gitar selv.