Hopp til innhold

Millionsatsingen Popsenteret sliter med få besøkende

Oslo kommune brukte 70 millioner kroner på Popsenteret og gir 17 millioner i årlig driftsstøtte. Likevel er ikke senteret i nærheten av å nå målet om 50 000 besøkende.

Popsenterets fasade

Popsenteret på Grünerløkka i Oslo sliter med å få folk til å besøke dem.

Foto: pressefoto / Popsenteret

For ett år siden gikk daglig leder for Popsenteret på Grünerløkka i Oslo, Inger Bertelsen, ut i Dagens Næringsliv og sa at 50 000 gjester var målet for kultursenterets debutår.

Etter noen skuffende første måneder ble målet nedjustert til 30 000. I november passerer Popsenteret 35 000 besøkende. Det er med andre ord ganske usannsynlig at det opprinnelige målet om 50 000 blir nådd.

Bertelsen er likevel fornøyd.

– Hvis vi ser oss tilbake skal vi si oss godt fornøyd med det første året. Jeg synes vi har nådd de hovedmålene vi hadde før vi åpnet, i forhold til hva slags sted vi skal være og hvilket tilbud vi skulle ha på plass, sier Bertelsen til NRK.no.

Målene for neste år er allerede klare.

– Vi har fått bevis for at det er en god grunn til at vi er her og fortsatt skal være her. Vi har per. november 35.000 besøkende. Det er ikke dårlig tatt i betraktning at vi ligger i den byen i Skandinavia med flest kulturtilbud. Vi skal øke dette tallet. Vi har mål om 45 000 gjester i løpet av neste år, sier Bertelsen.

Dyrt kulturtiltak

Tidligere i år gikk Andreas Halse, nestleder i kultur og utdanningskomiteen i Oslo, ut og kritiserte Popsenteret på følgende måte:

– I lys av at Rockheim ble en braksuksess, er det litt pinlig at Popsenteret foreløpig er noe folk ikke vil ha, sa han til Dagens Næringsliv.

Dette gjorde Hasle, selv om han er stor fan av Popsenteret.

– Jeg synes det er synd at de har så få besøkende. Popsenteret er et veldig bra tilbud. Jeg synes oslofolk går glipp av noe når de ikke besøker det, sier han til NRK.no.

Mens musikkbransjen har vært positiv til Popsenteret fra første stund, har mye av kritikken gått på økonomien bak prosjektet. Oslo kommune brukte 70 millioner kroner på Popsenteret og gir 17 millioner i årlig driftsstøtte.

Hvis Popsenteret når sitt mål om 35 000 innen året er omme, har Oslo kommune betalt 485 kroner for hver eneste besøkende.

Det er økonomien Hasle setter spørsmålstegn ved.

– I forhold til hvor mange besøkende det har, så er Popsenteret et veldig dyrt kulturtiltak. Over tid vil man være avhengig av flere besøkende, sier Hasle.

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Kan ikke sammenlignes med Rockheim

Inger Bertelsen og Paal Ritter Schjerven

Inger Bertelsen er fornøyd med Popsenterets første år. Her er hun i inngangspartiet, sammen med kunstnerisk leder Paal Ritter Schjerven.

Foto: Fred Olav Vatne / NRK

Sammenligningen mellom Rockheim og Popsenteret er mye brukt i pressen, men Inger Bertelsen mener ikke den er rettferdig.

– Jeg mener det ikke er relevant å sammenlikne. Men det som er relevant er at vi nå har fått til et nyttig og godt samarbeid med Rockheim og Rock City i Namsos. Vi samarbeider både om arkivstoff og om formidling, blant annet om utstillinger som kan gå på rundgang, sier hun.

Kommunikasjonsansvarlig Magne Gisvold ved Rockheim forteller NRK.no at over 100 000 besøkende har funnet veien til hans arbeidsplass i år. Det er en nedgang fra året før.

– Vi har hatt noen problemer med tellemaskinen vår, som optisk måler hvor mange som kommer inn. Så jeg har ikke noen eksakte tall. Men vi har en liten nedgang fra i fjor. Da hadde vi 130 000. Vi forventer rundt 10 prosent i nedgang., forteller han.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)