– Jeg prøvde akkurat å logge på Amazon-kontoen, og nå er alt tilbake til normalt, skriver IT-konsulenten Linn Nygaard i en e-post til NRK natt til tirsdag.
Mandag spredde bloggposten om Kindle-brukeren Linn Nygaard seg med rekordfart. At Nygaard var blitt kastet ut fra den populære e-boktjenesten til Amazon, var noe som interesserte nettsteder som Computerworld, Boing Boing og Wired.
Nygaard fikk kontoen stengt uten noen annen forklaring fra selskapet enn at kontoen hennes var knyttet til en annen konto som hadde blitt misbrukt.
Etter flere e-posthenvendelser gjorde kundebehandleren det klart at hun ikke ville få en mer detaljert forklaring fra Amazon.
Åpnet igjen
Men natt til tirsdag, etter at en rekke nettsteder hadde skrevet om saken, ble kontoen gjenopprettet og de 30–40 bøkene som Nygaard var tilgjengelige igjen.
– Jeg har ikke hørt noe fra Amazon om dette, bortsett fra at jeg fikk en veldig merkelig telefon tidligere fra noen med skjult nummer. De hevdet at de jobbet i Amazon.co.uk og ville gi meg en ny Kindle, men de ville ikke prate med meg om kontoen min, forklarer Nygaard.
Spent på forklaringen
IT-konsulenten har ennå ikke fått noen forklaring eller unnskyldning fra selskapet. Hun tror den massive oppmerksomheten mot Amazon har bidratt til å få saken løst.
– Men jeg må si at jeg fremdeles er veldig interessert i å høre forklaringen til Amazon, sier Nygaard.
Amazon svarte ikke på NRKs gjentatte henvendelser mandag kveld. Natt til tirsdag sendte selskapet et svar via e-post:
– Vi vil gjerne klare opp i vår policy på området. Kontoens status skal ikke påvirke noen kunders mulighet til å få tilgang til sitt bibliotek. Dersom noen kunder har problemer med å koble seg til sitt innhold bør hun eller han ta kontakt med kundeservice for hjelp, skriver Kinley Pearsall, PR-rådgiver i Amazon Kindle.
At kontoens status ikke skal påvirke kundens tilgang til eget bibliotek, viste seg ikke å stemme i Nygaards tilfelle. Da kontoen ble sperret hadde hun heller ingen mulighet til å hente ut bøkene hun hadde kjøpt.