Den 17 sider lange talen ble aldri publisert i sin helhet, fordi dommeren i 22. juli-rettssaken ikke ville gi den terrordømte en talerstol.
– Tanken er å gi publikum et stygt sjokk. Jeg føler også at talen inneholder argumenter som vil finne gjenklang i store deler av Europa, sier regissør Milo Rau til avisen Berliner Zeitung.
Talen blir kalt «Breivik's Erklärung» eller «Breiviks forklaring» på norsk. Den skal fremføres av tysk-tyrkiske Sascha Soydan. Regissøren begrunner det med et ønske om å skape distanse mellom «Breivik-karakteren» og hans argumenter.
– Jeg forsøker å gi publikum en intellektuell utfordring. Det blir ingen kulisser eller dramatisering av teksten, sier Rau til avisen i Berlin.
– Ikke skandaløs
Skuespilleren Sascha Soydan, som er medlem av den politiske tysk-sveitsiske teatergruppen, har lest gjennom den 17 sider lange talen.
– Jeg synes ikke den var direkte skandaløs, sier hun.
Regissøren Milo Rau er 35 år, fra Bern i Sveits. Han sier til Berliner Zeitung at han synes talen er relativt rasjonell og behersket.
– Rundt 80 prosent av den kunne vært presentert i den konservative sveitsiske avisen Die Weltwoche Swiss, sier han.
– Ideer vinner gjenklang
Rau påpeker at det er langt mellom tanke og handling.
– At du er høyreekstrem gjør deg ikke nødvendigvis til drapsmann. Breiviks tanker deles nok av mange europeere. Forskjellen ligger i at de fleste ikke går hen og dreper 77 mennesker, sier han.
Forestillingen er en del av Raus «Power and dissent»-prosjekt, eller «Makt og uenighet» på norsk. Den skal vises på Weimar National Theatre 19. oktober og på Berlin Theatre 27. oktober. Forestillingene blir etterfulgt av diskusjoner.
– Å tie i hjel
Dette er ikke det første forsøket på å lage teater av budskapet til Anders Behring Breivik.
– Det er viktig at samfunnet debatterer ekstremisme, og flott at debatten føres fra teaterscener over hele verden. Men kan det ikke gjøres uten å ta utgangspunkt i denne massemorderen. Kan vi ikke bare tie ham i hjel?
Trond Henry Blattmann, leder for den nasjonale støttegruppen etter 22. juli er litt oppgitt. Han er lei av at kunst- og kulturinstitusjoner, og medier for den del, stadig gir Anders Behring Breivik en talerstol.
– Det betyr ikke at debatten om ekstremisme og terror ikke må føres hele tiden. Men Breivik, ham synes jeg vi skal være ferdig med, sier Blattmann.