Hopp til innhold

Lovpriser Nikes «overvekt-reklame»

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

PR-ekspert Haakon B. Schrøder mener Nikes reklame med den overvektige 12-åringen Nathan Sorell i hovedrollen er en av de beste reklamene han har sett.

Den 12 år gamle amerikaneren Nathan Sorell har allerede rukket å bli verdenskjent etter at han ble plukket ut til å spille hovedrollen i Nikes nye reklame.

I motsetning til de fleste andre reklamer for sportsutstyr er Sorell på langt nær topptrent. Med sine 160 centimeter og 90 kilo er han overvektig - og klar til å fronte Nike.

– En av de beste reklamene jeg har sett

PR-eksperten NRK.no har snakket med lovpriser måten Nike jobber på.

– Jeg synes det er en av de bedre reklamene jeg har sett. Den peker på et av de største problemene vi har i samfunnet i dag. Det er en elegant og brutal virkemidddlbruk, sier PR-ekspert Haakon B. Schrøder i Playgorund.

Schrøder mener ikke det er kontroversielt å bruke en overvektig 12-åring for å selge sportsutstyr.

– Nike har alltid brukt annerledes profiler, selv om de også har de mest kjente. Er du kontroversiell, blir du også veldig kjent. Men denne reklamen er ikke kontroversiell i det hele tatt. Den bør være en av de sterkeste kandidatene til gulløven i Cannes, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Nike tukler med merkevaren sin

Haakon B. Schrøder

PR-ekspert Haakon B. Schrøder er mektig imponert over Nikes nye reklame. – Hele samfunnet er tjent med en sånn reklame, sier han til NRK.no.

Foto: Per Heimly

Schrøder understreker at målet med reklamen selvfølgelig er å selge sportsutsyr, og han forstår at Nike prøver å involvere seg i et nytt stort marked.

– Målet er selvfølgelig å selge tøy og sko til verdens befolkning. Jeg skjønner at de henvender seg til alle de overvektige, fordi det ligger et marked der. De er jo snart i flertall. Jeg synes det er tøft å bruke en tjukkas. Nike viser at de er tøffe nok til å tukle med merkevaren sin.

– Han beveger seg som en overvektig gås, men legg merke til at han beholder joggesteget. Jeg sitter igjen med en følelse av at hvis han kan, da kan jeg også, sier Schrøder.

– Jeg kastet opp i en grøft

En lokal avis fra Sorells hjemsted i London, Ohio, fikk en liten uttalelse fra hovedpersonen i forbindelse med lanseringen. Sorell forteller at han hadde problemer under opptak.

12-åringen ble instruert til å jogge bak en Porsche med kamera festet i bakenden av bilen. Under andre tagning, meldte det seg et problem. Sorell hadde store problemer med å holde på lunsjen.

– Jeg kastet opp i en grøft, forteller han.

Skal slankes

Sorell har allerede fått mange støttemeldinger på Youtube, der han blir kalt en helt.

– Go Nathan go! Du har allerede oppnådd storhet. Jeg skal bevege rumpa mi opp av sofaen og prøve å oppnå det samme, skriver en bruker.

Neste steg for Sorell er å gå ned i vekt. Sammen med moren har de blitt enige om å jobbe hardt fremover, for å få 12-åringen i form. Hvis dette prosjektet lykkes, kommer Nike tilbake med kamera for å forsterke beskjeden.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.