En stor rød munn omringer inngangsdøren til MK Gallery i byen Milton Keynes, en times kjøring nordover fra London. En lang rød tunge utgjør den røde løperen som trekker publikum inn i Hariton Pushwagners deprimerende verden.
For første gang er kunstneren viet en helt egen soloutstilling utenfor Norge.
– Kunsten hans er veldig mørk og kjølig. Men den er også spekket med humor. Stilen hans er barnslig, tegneserieaktig og leken. Figurene framstår som karikaturer, men de beste karikaturene har en realisme over seg, sier kurator Anthony Spira ved MK Gallery.
En «Soft City»
Det er en retrospektiv utstilling, med mange av motivene fra tegneserieromanen «Soft City», som åpner onsdag 27. juni. Mennesker som alle ser helt like ut. Som automatisk gjennomfører sine rutiner, som produserer våpen i dress og slips, som dreper og som blir drept.
– Det er en kritikk av kapitalismen, av den moderne byen og det moderne livet slik de fleste av oss lever det, sier Spira.
Han sammenligner Pushwagners «Soft City» med byen utstillingen holdes i, Milton Keynes. En moderne by, konstruert og bygd på 1960-tallet. Med rette allèer, store næringsbygg og plass nok til alle bilene. En pendlerby der tanken bak var at det skulle være enkelt å reise inn og ut med bil. En «Soft City».
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vises samtidig med Munch
Hariton Pushwagner er etter hvert blitt en av Norges mest kjente samtidskunstnere. Men i Storbritannia er han helt ukjent.
LES OGSÅ:
– Når jeg går med ham på gata i Oslo, blir han stadig gjenkjent. Det skjer ikke her, og det tror jeg alltid skuffer ham, ler kuratoren Anthony Spira.
Som derfor er veldig spent på hvordan utstillingen vil slå an hos britene. Men den er også myntet på utlendinger.
Utstillingen ble flyttet fram for å kunne vises samtidig med Munch-utstillingen «Det moderne øyet», som åpnes av dronning Sonja på Tate Modern i London i dag. MK Gallery omtaler sågar Pushwagner som en moderne Edvard Munch. Men Dronningen tar seg ikke tid til å se Pushwagner.
– Det er klart jeg er skuffet, sier Spira.
Utstillingen varer til 2.september. Deretter vises den i Tønsberg og Rotterdam.
Hør Gry Blekastad Almås sin reportasje fra Milton Keynes her: