23 norske filmer selges under filmfestivalen i Cannes denne uken. Før noen har kjøpt en eneste billett er «Flukt» solgt til Nord-Amerika, Australia, England, Tyskland, Spania, Tsjekkia og Slovakia.
Den handler om en fattig familie på flukt. Ti år etter svartedauden legger de ut på en reise for å finne bedre levekår. Underveis blir de overfalt av rovmordere.
Halvparten av kostnadene til filmen er tjent inn allerede. Det oppnådde ikke engang «Hodejegerne». Hvordan føles det?
– Det er veldig moro at filmen treffer så godt. Rå norsk natur, middelalder og intens spenning forklarer suksessen, tror produsent Martin Sundland i Fantefilm Fiksjon.
Engasjerer før premieren
Kanskje ligger også noe av hemmeligheten i at norske produsenter engasjerer internasjonale kjøpere i god tid før premieren.
– Vi selger filmen basert på en treminutters smakebit. Roar Uthaug er en glimrende regissør som leverer sjangerfilmer med stort internasjonalt potensial, sier Rikke Ennis, direktør i salgsselskapet Trust Nordisk.
Det er ikke bare filmen «Flukt» som satser stort under festivalen.
Ifølge en av produsentene til «Reisen til Julestjernen», kan filmen bli solgt til 40 land i løpet av festivalen. «Reisen til Julestjernen» er allerede solgt til 27 land.
(Artikkelen fortsetter etter videoen)
Danskene imponerer
Danskene klarer stort sett å bli representert på filmfestivalens hovedprogram. I år er det regissør Thomas Vinterberg som imponerer med filmen «Jagten».
Norsk film har ikke vært representert i hovedprogrammet på mange år. Bekymrer det «Flukt»-regissøren?
– Jeg er ikke så opptatt av hva en liten jury synes, sier Roar Uthaug om Cannes-juryen.
Han har tidligere laget filmer som «Fritt vilt». NRKs Filmpolitiet mente at han er blant dem som kan oppskriften på en norsk actionfilm.
«Flukt» har premiere på norske kinoer i slutten av september.
LES OGSÅ: