Svigerfamiliens reaksjon etter at den kommende lørdagsdronningen Anne Lindmo valgte slektsnavnet som tittel på NRKs nye talkshow, var det eneste som kunne vippet programlederen av pinnen før gårsdagens premiere på «Lindmo».
Heldigvis var Lindmo-slekta blant de 609 000 seerne som likte hva de så i går kveld.
– Ja, svigermor var fornøyd, og neste uke kommer deler av slekta i studio som publikum, avslører Anne Lindmo til NRK.no dagen derpå.
Beste siden «Team Antonsen»
Kanalens nye talkshow kan vise til en sterk start. «Lindmo» følger i kjølvannet etter «Lilyhammer», og selv om de yngste seerne falt fra, kan programmet skilte med 609 000 seere.
Det gir en seerandel på 46,7 prosent i det aktuelle tidsrommet.
– Seertallene er de høyeste i denne sendeflaten siden «Team Antonsen» i 2004, så man må kunne kalle dette en god start, sier Tolonen.
Les også:
Se i Nett-TV:
Hos «Lindmo»-redaksjonen var det torsdag formiddag bare smil å se, ifølge prosjektleder Skjalg Solstad.
– Det føles helt fantastisk! Nå har vi spist kake, og er allerede i gang med å planlegge neste ukes program som skal være minst like bra som premieren, forteller han til NRK.no.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
God respons
Også publikum og TV-anmelderne ser ut til å være fornøyde etter premieren. Dagbladet trillet terningen til en femmer, mens VGs seere har landet på terningkast fire.
– Vi er minst like glade for alle de positive tilbakemeldingene vi har fått. Det er viktig for oss at folk ikke bare ser på programmet, men faktisk liker det de ser, sier Solstad.
Les også:
For «Lindmo» kan onsdagskveldene sees på som en oppvarming før det virkelig braker løs. Om seks uker tar «Skavlan» sommerferie, og da går Anne Lindmo & co inn i gullrekka på fredagskveldene frem til høsten.
– Det skal bli kolossalt gøy å flytte festen til fredagene i april og mai, stråler Lindmo.
Prosjektleder Solstad er imidlertid forsiktig med å spekulere for mye rundt hva dette kan bety for talkshowets seertall.
– Onsdags- og fredagskvelden er to helt forskjellige dager når det gjelder seermønsteret. Vi tar ingenting for gitt, og velger heller å fokusere på én uke av gangen, sier han.
Fra høsten av går «Lindmo» inn som et av programmene i den nye «lørdagsgullrekka».
Ny «Lilyhammer»-rekord
Gangsterkomedien fra Lillehammer fortsetter å holde på seerne, og hele 1 077 000 nordmenn fikk med seg gårsdagens episode på TV.
– Jepp, det er ny rekord igjen. Den serien går så det griner, bekrefter NRKs analysesjef Kristian Tolonen overfor NRK.no.
Les også:
Se i Nett-TV:
Hva synes du om premieren på «Lindmo»? Gi ditt terningkast her!