Hopp til innhold

Simensen: – Slå sammen konserthusene og orkestrene

Bjørn Simensen har sett seg lei på lite aktivitet i landets konserthus. – Slå sammen orkestrene og konserthusene, mener den tidligere operasjefen.

Oslo konserthus og Bjørn Simensen

Bjørn Simensen mener å samkjøre driften ved landets konserthus og landets orkestre vil gi konserthusene mer aktivitet. Til venstre Oslo konserthus, som i dag er kommunalt eid og drevet.

Foto: Berit Roald/Erik Johansen / Scanpix

Bjørn Simensen mener landets konserthus tilbyr lite spennende musikk og for få forestillinger. Han tror dårlig koordinering mellom orkester og konserthus er noe av grunnen.

Nå tar han til orde for en sammenslåing der orkestrene eier konserthusene – med én kunstnerisk leder på toppen.

– Tiden er inne. Både sjefen for konserthuset og sjefen for Oslo-filharmonien går av i løpet av et år eller to. Da har man en gylden anledning til å diskutere dette så å si fra scratch, sier Simensen.

– Skattebetalerne vil ha kultur

De seks nasjonale og regionale symfoniorkesterne mottar i år en halv milliard statlige kroner. For dette spiller de i snitt et par ganger i uka. Mye av pengene går til husleie til konserthusene.

Felles drift av hus og orkester hadde gitt flere konserter og mer kultur for pengene til skattebetalerne, mener Bjørn Simensen.

– Man må sette seg ned og spørre seg hva hensikten med konserthusene er. Dette er skatteyternes penger, og de forventer at det organiseres slik at det oppfyller formålet: Kunsterisk og kulturell virksomhet på en fornuftig økonomisk måte, sier Simensen, som i tillegg til å ha vært operasjef i Oslo har ledet konserthuset og symfoniorkesteret i Göteborg.

Hør saken fra Kulturnytt:

– Vellykket i Stockholm

Trond Okkelmo er spesialrådgiver i Norsk teater- og orkesterforening, arbeidsgiver- og interesseorganisasjonen for profesjonell musikk og scenekunst.

Trond Okkelmo

Trond Okkelmo i Norsk teater- og orkesterforening har sansen for Simensens idé.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX
Kjersti Stenseng

Statssekretær Kjersti Stenseng (Ap) sier tanken er interessant, men ingenting konkret er planlagt.

Foto: Oppland Ap

Han liker Simensens idé, og trekker fram Stockholm som et eksempel på vellykket samkjøring mellom konserthus og orkester.

– Direktøren for konserthuset i Stockholm er først og fremst en som driver orkesteret. Men siden de også driver huset kan de utnytte orkesteret som aktivum for publikum på en annen måte enn enn hva man kan gjøre i Oslo konserthus. Det handler om nye konsertformer, bruk av foajeen, you name it, sier Okkelmo.

– Interessant tanke

Orkestrene er i dag eid av staten eller av fylkene, mens konserthusene styres av kommunene. Får Simensen viljen sin må konserthusene også bli statlige, slik at en og samme person kan styre orkesteret og konserthuset i hver by.

Tanken er god, synes Kulturdepartementets statssekretær Kjersti Stenseng (Ap). Hun kan likevel ikke love noe.

– Det Simensen sier om en helhetlig profil, én kunstnerisk visjon og ivaretakelse av ressurser er interessant. Vi ser ikke på noen slike konkrete modeller, men det er en interessant diskusjon å ta hvis det gir en bedre bruk av husene og orkestrene, sier Stenseng.

LES OGSÅ:

Stockholms Konserthus

Konserthuset i Stockholm. Konserthussjef Stefan Forsberg er også direktør for orkesteret Kungliga Filharmonikerna. Det gjør at konserthuset kan drives på en helt annen måte enn tilfellet er i Oslo, mener Trond Okkelmo.

Foto: Wikipedia

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)