For en liten stund siden kom Facebook nok en gang ut med en nyvinning på det sosiale nettverket. «Tickeren» som vises oppe i høyre hjørne av Facebook-siden din skal vise alle dine venners aktivitet fortløpende.
Nå gjør «tickeren» seg klar til å selge deg ting, melder CNN.
Les også: Spotify elsker Facebook
– Forurenset av kommersialisme
– Sosiale nettverk har hatt en suksess fordi det dekker et behov blant private mennesker som vil kommunisere. Nå oppleves denne møteplassen å bli forurenset av kommersialisme. Det er veldig risikabelt, mener professor Tor W. Andreassen ved Handelshøyskolen BI.
Andreassen hører til institutt for markedsføring på handelshøyskolen. Han mener nettopp markedsføringen Facebook nå fører kan være med å ødelegge det sosiale nettverket.
– Jeg føler nå at de går litt for langt i å kommersialisere Facebook. De skal vokte seg for det, sier professoren.
- Les også:
- Les også:
Google lusker i buskene
Hurtige forandringer, lekkasjer, misbruk av kundeinfo og kommersialisering har lenge vært et irritasjonsmoment for mange av Facebooks brukere.
Selv var Andreassen en av dem som ville gå over til konkurrenten «Google +», men opplevde at ingen fulgte etter. Nå tror han det kan forandres.
– Jeg ville gå over på «Google +», men jeg gikk tilbake fordi ingen fulgte. Hvis folk først begynner å forlate Facebook, vil det være som et snøskred. Når det først begynner, er det bare å løpe for livet, sier Andreassen.
- Les også: Vil stenge Facebook under opptøyer
- Les også: Salman Rushdie måtte hete «Ahmed» på Facebook
Vil tjene penger
Så hvorfor vil Facebook skyte seg selv i foten på denne måten? Professoren mener svaret er åpenbart.
Selv om det sosiale nettverket med over 600 millioner brukere verden over tjener penger som gress, er det nettopp penger som er forandringens motiv.
– De gjør dette for å gjøre seg attraktive på børsen, sier Andreassen.
Forklarer utviklingen
Facebooks talsperson i Norden, Jan Fredriksson, forklarer hvordan den nye reklamen blir.
– Det handler om såkalte «sponsored stories», som gjør det mulig for annonsører å skape en ord-til-munn-effekt om sitt produkt via «news feed»en og «tickeren». Disse historiene merkes med «sponset», sier Fredriksson.
– Tror du Facebook vil bli mindre populært av dette?
– All utvikling av Facebook har som mål å skape verdi for brukere og annonsører. Naturligvis.
– Når kommer forandringen til Skandinavia?
– Utrullingen skjer gradvis, og kommer hit innen de neste ukene.
– Tor W. Andreassen sier Facebook har kommersialisert for mye. Hva synes du om det?
– Facebook streber etter å skape verdi for brukere og annonsører samtidig. Om man med kommersialisering mener reklame, så er det bra i denne sammenhengen å kunne kjenne som bruker at man kan stille inn mye av det man ser i nyhetsstrømmen. Det finnes også en innebygd funksjon som gjør at «sponsored stories» ikke blir høyere enn en viss prosentandel av nyhetsstrømmen.
Hva syns du om den nye Facebook-reklamen? Si din mening her!