Hopp til innhold

– Norske designere er for beskjedne

– Norske designere må satse mer, sier den danske designeren Henrik Vibskov. I dag mottar han Nordens mest prestisjetunge motepris.

Henrik Vibskov

Henrik Vibskov langer ut mot norske designere og mener de tilhører en stammekultur som bør satse mer.

Henrik Vibskov

Henrik Vibskov design.

Danske Henrik Vibskov er en av Danmarks mest kjente multikunstnere. I går var han i Oslo for å inspirere norsk motebransje. I dag mottar han Nordens viktigste motepris, Torsten og Wanja Söderberg-prisen.

– Norske designere er for beskjedne og må satse mer. I små samfunn, som i Norge, opererer man gjerne innenfor stammekultur og sirkler. Man gjør alltid det samme, sier Henrik Vibskov og peker på både norske designere og designere i danske småbyer.

Vil ha en felles moteuke

Mer samarbeid over landegrensene er medisinen Vibskov foreslår for å bryte ut av stammekulturen. En felles moteuke mener han vil være en god start.

– Vi står sterkere om vi lager mote sammen og lar moteuken rullere mellom Oslo, Stockholm og København. På den måten får alle byene noe ut av et samarbeid, sier Henrik Vibskov.

Han mener hvert av de skandinaviske landene er for små til å alene tiltrekke seg internasjonal oppmerksomhet. Og at markedene er for små til at designerne kan leve av det de skaper.

Hvis man vil lage noe spennende og kreativt er skandinavia dessverre ikke stort nok, men om man tar hele verden med gir det flere muligheter.

Henrik Vibskov
Henrik Vibskov

Henrik Vibskov design.

Henrik Vibskov, duft

En modell med Vibskovs nye unisex duftserie kalt TYPE. Serien består av 3 forskjellige dufter, hver avspeiler et øyeblikk i tiden i tre forskjellige byer: Berlin, København og Damaskus.

Henrik Vibskov design

Henrik Vibskov design.

Gisle Mardal

Gisle Mardal

Foto: Oslonights

Må investere mer i mote

Henrik Vibskov mener både politikere og næringsliv må vise vilje til å støtte og investere i mote og design.

– Det er en viktig ting også politisk og støtte opp om de kreative fagene, fordi vår produksjon er blitt for dyr og lønningene for høye. Det vi bør investere i er vår kulturelle hjerne og kreativitet. Det er det vi har igjen, og her Norge og Skandinavia kan hevde seg.

Torsten og Wanja Söderberg-prisen er på 1 million svenske kroner. Flere nordmenn har mottatt prisen, blandt andre designgruppen Norway Says i 2007. De la ned sin virksomhet i 2009. Kunstindustrimuseene i de ulike nordiske landene sitter i juryen.

– Må ha bedre infrastruktur

– Vibskov har helt rett. Vi må satse på kreativitet og moteindustri, og vi må satse mer internasjonalt, sier Gisle Mardal, som er daglig leder i Norwegian Fashion Institute.

Mardal sier Vibskov er et fenomen, og den eneste skandinaviske designeren som viser i Paris, hvor han har gjort det stort.

– Hvordan skal norske designere bli store i utlandet?

– Det finnes ingen enkel oppskrift. Moods of Norway har funnet sin. Det viktigste er at du har et konsept du tror på. At du jobber for det, og er flink til å utvikle nettverk.

– Hva kan dere bedre for å hjelpe frem norsk design?

– Vi må sørge for at det blir en større kobling i bransjen, og at folk samhandler. Vi må utvikle nettverket i Norge og internasjonalt, slik at de enkelte aktørene som jobber for å utvikle sin merkevare kan nyte godt av infrastrukturen vi bygger opp for dem.

Problemer med felles moteuke

Når det gjelder ideen om en rullerende skandinavisk moteuke, er ikke Mardal like begeistret. Han mener problemet er politikken rundt det, og at Danmark har jobbet lenge med å bygge opp København som motehovedstad.

– Danmark har vært veldig iherdige med å prøve å bygge opp hovedstaden sin som den femte moteklyngen. Da er det nok vanskelig for dem å gi opp moteuka til for eksempel Stockholm. En roterende moteuke vil også skape mye mer kaos for presse, innkjøpere og andre aktører som kommer. Det vil bli en utfordring å få til.

Torsten och Wanja Söderbergs pris

Tidligere prisvinnere

2011

Henrik Vibskov, Danmark.

2010

Designgruppen FRONT: Sofia Lagerkvist, Charlotte von der Lancken og Anna Lindgren, Sverige.

2009

Harri Koskinen, Finland.

2008

Steinunn Sigurðardóttir, Island.

2007

Designgruppen Norway Says, Torbjørn Anderssen, Andreas Engesvik, Espen Voll, Norge.

2006

Ole Jensen, Danmark.

2005

Eva-Lisa Andersson
Tatiana Butovitsch Temm
Cynthia Charwick
Lena Ekelund
Elna Holmberg
Camilla Palmertz
Anna Rosén
Maria Uggla
Maria Widell Christiansen

2004

Janna Syvänoja, Finland.

2003

Sigurdur Gústafsson, Island.

2002

Hans-Christer Ericson, Sverige

2001

Björn Dahlström, Sverige

2000

Peter Opsvik, Norge

1999

Adalsteinn Ingólfsson
Kaj Kalin
John Vedel-Rieper
Jorunn Veiteberg
Kerstin Wickman

1998

Louise Sass, Danmark.

1997

Mats Theselius, Sverige.

1996

Brita Flander, Finland.

1995

Liv Blåvarp, Norge.

1994

Jane Reumert, Danmark.

Ekspander/minimer faktaboks

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober