Danske Henrik Vibskov er en av Danmarks mest kjente multikunstnere. I går var han i Oslo for å inspirere norsk motebransje. I dag mottar han Nordens viktigste motepris, Torsten og Wanja Söderberg-prisen.
– Norske designere er for beskjedne og må satse mer. I små samfunn, som i Norge, opererer man gjerne innenfor stammekultur og sirkler. Man gjør alltid det samme, sier Henrik Vibskov og peker på både norske designere og designere i danske småbyer.
Vil ha en felles moteuke
Mer samarbeid over landegrensene er medisinen Vibskov foreslår for å bryte ut av stammekulturen. En felles moteuke mener han vil være en god start.
– Vi står sterkere om vi lager mote sammen og lar moteuken rullere mellom Oslo, Stockholm og København. På den måten får alle byene noe ut av et samarbeid, sier Henrik Vibskov.
Han mener hvert av de skandinaviske landene er for små til å alene tiltrekke seg internasjonal oppmerksomhet. Og at markedene er for små til at designerne kan leve av det de skaper.
Må investere mer i mote
Henrik Vibskov mener både politikere og næringsliv må vise vilje til å støtte og investere i mote og design.
– Det er en viktig ting også politisk og støtte opp om de kreative fagene, fordi vår produksjon er blitt for dyr og lønningene for høye. Det vi bør investere i er vår kulturelle hjerne og kreativitet. Det er det vi har igjen, og her Norge og Skandinavia kan hevde seg.
Torsten og Wanja Söderberg-prisen er på 1 million svenske kroner. Flere nordmenn har mottatt prisen, blandt andre designgruppen Norway Says i 2007. De la ned sin virksomhet i 2009. Kunstindustrimuseene i de ulike nordiske landene sitter i juryen.
– Må ha bedre infrastruktur
– Vibskov har helt rett. Vi må satse på kreativitet og moteindustri, og vi må satse mer internasjonalt, sier Gisle Mardal, som er daglig leder i Norwegian Fashion Institute.
Mardal sier Vibskov er et fenomen, og den eneste skandinaviske designeren som viser i Paris, hvor han har gjort det stort.
– Hvordan skal norske designere bli store i utlandet?
– Det finnes ingen enkel oppskrift. Moods of Norway har funnet sin. Det viktigste er at du har et konsept du tror på. At du jobber for det, og er flink til å utvikle nettverk.
– Hva kan dere bedre for å hjelpe frem norsk design?
– Vi må sørge for at det blir en større kobling i bransjen, og at folk samhandler. Vi må utvikle nettverket i Norge og internasjonalt, slik at de enkelte aktørene som jobber for å utvikle sin merkevare kan nyte godt av infrastrukturen vi bygger opp for dem.
Problemer med felles moteuke
Når det gjelder ideen om en rullerende skandinavisk moteuke, er ikke Mardal like begeistret. Han mener problemet er politikken rundt det, og at Danmark har jobbet lenge med å bygge opp København som motehovedstad.
– Danmark har vært veldig iherdige med å prøve å bygge opp hovedstaden sin som den femte moteklyngen. Da er det nok vanskelig for dem å gi opp moteuka til for eksempel Stockholm. En roterende moteuke vil også skape mye mer kaos for presse, innkjøpere og andre aktører som kommer. Det vil bli en utfordring å få til.