Nordisk Råds Filmpris 2011 går til den svenske filmen «Skyggesiden» («Svinalängorna»). Det kunngjorde juryens æresformann, skuespilleren Helen Mirren, i dag. Skyggesiden er regissert av Pernilla August og prisen på 350.000 danske kroner deles likt mellom regissøren, manusforfatterne Pernilla August og Lolita Ray samt produsentene Helena Danielsson og Ralf Karlsson.
– Juryens beslutning var enstemmig. Dette er en film som berørte oss alle på en spesiell måte. Og dette er også filmens styrke, sa juryformann Helen Mirren under pressekonferansen.
Juryen, som består av filmeksperter fra de fem nordiske landene samt Helen Mirren, begrunner valget av årets vinner som følger:
«Skyggesiden» er et hardtslående, komplekst drama - rått og delikat på samme tid, mørkt, men likevel fylt av livets lys. Pernilla August og hennes team viser et bemerkelsesverdig blikk for detaljer og nyanser, og et talent for å få det vanskelige til å se lett ut. Skuespillet er enestående og – for ikke å glemme: ’Skyggesiden’ er noe så uvanlig som en personlig og original tolkning av en litterær bestselger.»
Les også:
Se trailer for «Skyggesiden» her:
Fint selskap
Prisen ble delt ut for åttende gang. Årets norske nominerte var «Oslo, 31. august» .
– Tidligere vinnere har vært Aki Kaurismäki, Roy Andersson og Lars von Trier. Det er ganske ærefult bare å være nominert, sa regissør Joachim Trier til NRK før offentliggjøringen.
«Oslo, 31. august» er solgt til en rekke europeiske land, deriblant Frankrike og Storbritannia.
Les: – Joachim har gitt meg enormt mye som skuespiller
Les: Møtt med trampeklapp i Cannes
Fem filmer konkurrerte mot hverandre:
- Danmark: «Sandheden om mænd (The truth about men)», regi: Nikolaj Arcel
- Finland: «Hyvä poika (The good son)», regi: Zaida Bergroth
- Sverige: «Svinalängorna (Beyond)», regi: Pernilla August
- Island: «Brim (Undercurrent)», regi: Árni Ólafur Ásgeirsson
-Norge: «Oslo, 31. august», regi: Joachim Trier.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Dristige løsninger
Juryens begrunnelse for «Oslo, 31. august» var som følger:
«Oslo, 31. august» står, i likhet med regissør Joachim Triers debut «Reprise» (2006), i et synlig og ærbødig, men også lekent forhold til europeisk kunstfilmtradisjon. Filmen portretterer en ung mann som tross gode utsikter har endt opp som heroinmisbruker. Fylt av livslede og desperasjon møter han i løpet av et sensommerdøgn kjente og ukjente som bidrar til å definere hans eksistens og historie. Trier rører oss med sine dristige visuelle og auditive løsninger og lar selve byen spille en sentral rolle, filtrert gjennom hovedpersonens sinn. Anders Danielsen Lie imponerer som Anders, et trykkokende sentrum blant folk og bymiljøer.
Se filmpolitiets anmeldelse av «Oslo, 31. august» her: