Hopp til innhold

Vil øke salget med superkjendiser

Anna Anka på Prix, John Cleese på Elkjøp og nå «The Soup Nazi» i Oslo. Lar vi oss kjøpe av kjendiser? – Ja, hvis kjendisen er relevant nok, sier reklamemann.

Clooney, Anka, Cleese

Kjøper vi flere produkter etter å ha sett reklamer der kjendiser profilerer dem? Her George Clooney, Anna Anka og John Cleese, som alle har deltatt i norske fjernsynsreklamer.

Foto: Skjermdump

– Vi har kommet med nye supper i høst, og tenkte at «The Soup Nazi» fra Seinfeld er den perfekte til å fronte dette. Vi leide inn skuespilleren etter en morsom idédrodling, sier Stabburets informasjonssjef Inger Marie F. Ingdahl.

Inger Marie Ingdahl, Stabburet

Inger Marie F. Indahl

Foto: Pressefoto

Neste torsdag kommer derfor Larry Thomas til Oslo. Den amerikanske skuespilleren skal servere Stabburet-suppe til forbipasserende i Operapassasjen på Youngstorget.

– «The Soup Nazi» vil selvsagt kreve like mye av kundene her i Norge som han gjorde av Seinfeld-gjengen, skriver Stabburet i en pressemelding.

Matprodusenten er ikke de eneste som tenker superkjendis når de skal reklamere for produktene sine.

Saken fortsetter under bildet.

Larry Thomas fra The Soup Nazi

Larry Thomas fra Seinfeld-episoden «The Soup Nazi» fra 1995. Nå kommer Thomas til Norge for å reklamene for norsk suppe. Julia Louis-Dreyfus som Elaine til venstre.

Foto: Skjermdump

Sprer budskapet med kjendiser

Larry Thomas - The Soup Nazi

Larry Thomas som den beryktede «The Soup Nazi» i tv-serien Seinfeld.

Trond Blindheim

Trond Blindheim

Foto: Eivor Eriksen / Markedshøyskolen

Prix bruker Anna Anka, som blir skuffa og indignert når hun ikke får Hollywood-service i lavpriskjedens butikker. Elkjøp har brukt komikeren John Cleese, som gjør det meste for å finansiere en dyr skilsmisse.

Og Dnb Nor brukte i høst mannen som er kåret til verdens mest attraktive ungkar, skuespiller George Clooney, til å reklamere for sin sparekonto.

– Reklamebyråene vet at journalister lager saker når de bruker superkjendiser. Slik blir deres budskap spredd. Kjendiser selger aviser, så journalister trenger en grunn til å skrive om dem, sier rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim.

– Reklamebyråer er ikke kun opptatt av spalteplassen de kjøper med reklame og film, men også den plassen de får gratis når mediene er opptatt av det de gjør. Kanskje kommer det på nettet, i radioen og til slutt hos Skavlan. Det gir oppmerksomhet, fortsetter han.

Tidligere i høst brukte Dnb George Clooney i en reklame, og fikk mye oppmerksomhet. Se reklamefilmen:

Sparer flere i Dnb Nor etter å ha sett denne reklamen?

– Lite troverdighet, mye oppmerksomhet

Pamela Anderson for Lefdal

Pamela Anderson i Lefdal-reklame fra 2010.

Foto: Skjermdump
Kontroversiell Benetton-reklame

En av kleskjeden Benettons kontroversielle annonser.

Foto: Benetton
Kjetil Try

Kjetil Try

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

Også den tidligere Baywatch-stjernen Pamela Anderson gjør reklame i Norge. Under slagordet «alltid billig» selger hun tv-er, støvsugere og kjøleskap for elektronikkjeden Lefdal.

Undersøkelser viser at folk ikke stoler på kjendisreklame. De mener kjendisene stiller opp bare betalingen er god nok, og at det ikke er objektiv informasjon de serverer.

– Kjendisreklame ligger under gjennomsnittet i troverdighet, men over gjennomsnittet i oppmerksomhet. Og det er jo oppmerksomhet som er reklamebyråenes mål, sier Trond Blindheim.

Reklamebyrået har nådd sitt mål hvis reklamen blir en «snakkis» rundt lunsjbordet på jobben. I sin tid var Benetton-reklamen det store samtaleemnet med sin liv-død-problematikk.

– Det er dit man vil. At merkevaren lever sitt eget liv uavhengig av markedet. Men da må den være kløktig laget, sier rektoren ved Markedshøyskolen.

Effektivt å bruke kjendiser

– I det siste har det vært en del kjendiser, men vi bruker dem ikke om de ikke er relevante. Når det gjelder Anka og Clooney brukes de fordi de er kjendiser, men først og fremst fordi de passer perfekt til ideen. Alt kommer an på måten man gjør det på, sier Kjetil Try i Try Reklamebyrå.

Han forteller at det er en gratis ekstrabonus om folk snakker om reklamefilmen rundt lunsjbordet, men at en vellykket reklamefilm i tillegg kan skape en følelse av å være viktig i bedriften den angår.

– Det er morsomt internt for en bedrift at hele Norge snakker om dem. De ansatte vil generere mer hvis de er fornøyde. Men til syvende og sist handler det om hvor mange som kjøper produktet.

– Er det effektivt å bruke kjendiser i reklame?

– Anna Anka-reklamen er den mest effektive Coop Prix har hatt noensinne. Når det gjelder Clooney-effekten for Dnb, er det litt tidlig å si. Det siste året er de iallefall blitt en bank langt flere liker, og mange kommer og skal lage en «Clooney-avtale» over disken. Jeg er overbevist om at Dnb Nor føler de har fått masse igjen for denne reklamen, sier Try.

Se Anna Anka reklamere for Coop Prix:

Må være relevante

Det er ikke nytt at reklamebyråer bruker kjendiser for å få oppmerksomhet i sine kampanjer.

Evergood bygde opp sin posisjon på markedet ved hjelp av BBC-serien «Herskap og tjenere», da de fikk lov til å bruke skuespillerne i sine reklamefilmer. Serien gikk som en farsott over Norge på midten av 70-tallet.

Kjetil Try sier det alltid har vært et ønske at noen som er berømte skal støtte et produkt, og gjennom sin berømthet skape interesse for produktet.

– I dag er kjendisene tross alt relevante. Tidligere var produktet interessant bare man fikk tak i en kjendis, sier reklamemannen.

Saken fortsetter under bildet.

Evergood / Herskap go tjenere

Skuespillerne fra «Herskap og tjenere» i reklame for kaffemerket Evergood fra 1977. Dette ga et betydelig løft for kaffeprodusenten.

Foto: Skjermdump / evergood.no

– Vampyreffekten er farlig

Dag Inge Fjeld

Dag Inge Fjeld

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Dag Inge Fjeld, kommunikasjonsrådgiver og høgskolelektor 2 på Markedshøyskolen, mener at det å bruke kjendiser i reklame går i bølger.

– Bruker man kjendiser på riktig måte kan det få stor effekt. Men det er viktig å være først ute. Og det må dramatiseres godt. Det er viktig å ikke ramle i fella og tenke «vi må ha Clooney, vi også», sier han.

Fjeld forteller at faren med å bruke kjendiser er vampyreffekten. Den gjør at kraften blir sugd ut av budskapet fordi kjendisen er alt du husker i ettertid.

– Det betyr at hvis en kjendis har vært med i mange bedrifters profileringskampanjer aner du til slutt ikke hvilket budskap personen støtter opp under, avslutter han.

LES OGSÅ:

Se klipp fra slutten av den klassiske Seinfeld-episoden fra 1995:

Kulturstrøm

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.

  • Madonna avslutter turné med stor gratiskonsert

    Madonna skal holde en enorm gratiskonsert på Copacabana i Rio de Janeiro 4. mai som avslutning på Celebration-turneen som startet i oktober.

    På Madonnas nettside omtales konserten som hennes «største show hittil». Den er en «takk til fansen for å ha feiret musikken hennes i mer enn fire tiår».

    Madonna
    Foto: Evan Agostini / AP