– Vi har kommet med nye supper i høst, og tenkte at «The Soup Nazi» fra Seinfeld er den perfekte til å fronte dette. Vi leide inn skuespilleren etter en morsom idédrodling, sier Stabburets informasjonssjef Inger Marie F. Ingdahl.
Neste torsdag kommer derfor Larry Thomas til Oslo. Den amerikanske skuespilleren skal servere Stabburet-suppe til forbipasserende i Operapassasjen på Youngstorget.
– «The Soup Nazi» vil selvsagt kreve like mye av kundene her i Norge som han gjorde av Seinfeld-gjengen, skriver Stabburet i en pressemelding.
Matprodusenten er ikke de eneste som tenker superkjendis når de skal reklamere for produktene sine.
Saken fortsetter under bildet.
Sprer budskapet med kjendiser
Prix bruker Anna Anka, som blir skuffa og indignert når hun ikke får Hollywood-service i lavpriskjedens butikker. Elkjøp har brukt komikeren John Cleese, som gjør det meste for å finansiere en dyr skilsmisse.
Og Dnb Nor brukte i høst mannen som er kåret til verdens mest attraktive ungkar, skuespiller George Clooney, til å reklamere for sin sparekonto.
– Reklamebyråene vet at journalister lager saker når de bruker superkjendiser. Slik blir deres budskap spredd. Kjendiser selger aviser, så journalister trenger en grunn til å skrive om dem, sier rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim.
– Reklamebyråer er ikke kun opptatt av spalteplassen de kjøper med reklame og film, men også den plassen de får gratis når mediene er opptatt av det de gjør. Kanskje kommer det på nettet, i radioen og til slutt hos Skavlan. Det gir oppmerksomhet, fortsetter han.
Tidligere i høst brukte Dnb George Clooney i en reklame, og fikk mye oppmerksomhet. Se reklamefilmen:
– Lite troverdighet, mye oppmerksomhet
Også den tidligere Baywatch-stjernen Pamela Anderson gjør reklame i Norge. Under slagordet «alltid billig» selger hun tv-er, støvsugere og kjøleskap for elektronikkjeden Lefdal.
Undersøkelser viser at folk ikke stoler på kjendisreklame. De mener kjendisene stiller opp bare betalingen er god nok, og at det ikke er objektiv informasjon de serverer.
– Kjendisreklame ligger under gjennomsnittet i troverdighet, men over gjennomsnittet i oppmerksomhet. Og det er jo oppmerksomhet som er reklamebyråenes mål, sier Trond Blindheim.
Reklamebyrået har nådd sitt mål hvis reklamen blir en «snakkis» rundt lunsjbordet på jobben. I sin tid var Benetton-reklamen det store samtaleemnet med sin liv-død-problematikk.
– Det er dit man vil. At merkevaren lever sitt eget liv uavhengig av markedet. Men da må den være kløktig laget, sier rektoren ved Markedshøyskolen.
Effektivt å bruke kjendiser
– I det siste har det vært en del kjendiser, men vi bruker dem ikke om de ikke er relevante. Når det gjelder Anka og Clooney brukes de fordi de er kjendiser, men først og fremst fordi de passer perfekt til ideen. Alt kommer an på måten man gjør det på, sier Kjetil Try i Try Reklamebyrå.
Han forteller at det er en gratis ekstrabonus om folk snakker om reklamefilmen rundt lunsjbordet, men at en vellykket reklamefilm i tillegg kan skape en følelse av å være viktig i bedriften den angår.
– Det er morsomt internt for en bedrift at hele Norge snakker om dem. De ansatte vil generere mer hvis de er fornøyde. Men til syvende og sist handler det om hvor mange som kjøper produktet.
– Er det effektivt å bruke kjendiser i reklame?
– Anna Anka-reklamen er den mest effektive Coop Prix har hatt noensinne. Når det gjelder Clooney-effekten for Dnb, er det litt tidlig å si. Det siste året er de iallefall blitt en bank langt flere liker, og mange kommer og skal lage en «Clooney-avtale» over disken. Jeg er overbevist om at Dnb Nor føler de har fått masse igjen for denne reklamen, sier Try.
Se Anna Anka reklamere for Coop Prix:
Må være relevante
Det er ikke nytt at reklamebyråer bruker kjendiser for å få oppmerksomhet i sine kampanjer.
bygde opp sin posisjon på markedet ved hjelp av BBC-serien «Herskap og tjenere», da de fikk lov til å bruke skuespillerne i sine reklamefilmer. Serien gikk som en farsott over Norge på midten av 70-tallet.
Kjetil Try sier det alltid har vært et ønske at noen som er berømte skal støtte et produkt, og gjennom sin berømthet skape interesse for produktet.
– I dag er kjendisene tross alt relevante. Tidligere var produktet interessant bare man fikk tak i en kjendis, sier reklamemannen.
Saken fortsetter under bildet.
– Vampyreffekten er farlig
Dag Inge Fjeld, kommunikasjonsrådgiver og høgskolelektor 2 på Markedshøyskolen, mener at det å bruke kjendiser i reklame går i bølger.
– Bruker man kjendiser på riktig måte kan det få stor effekt. Men det er viktig å være først ute. Og det må dramatiseres godt. Det er viktig å ikke ramle i fella og tenke «vi må ha Clooney, vi også», sier han.
Fjeld forteller at faren med å bruke kjendiser er vampyreffekten. Den gjør at kraften blir sugd ut av budskapet fordi kjendisen er alt du husker i ettertid.
– Det betyr at hvis en kjendis har vært med i mange bedrifters profileringskampanjer aner du til slutt ikke hvilket budskap personen støtter opp under, avslutter han.
LES OGSÅ:
Se klipp fra slutten av den klassiske Seinfeld-episoden fra 1995: