«Hodejegerne» er årets store, norske kinosuksess med besøkstall på 440.000. Nå er den i ferd med å erobre nye markeder.
I løpet av premierehelgen har 32.000 dansker tatt turen på kino for å se den norske spenningsfilmen. Dette gjør at den innen kort tid vil bli den mest sette norske filmen i Danmark.
– «Elling» har rekorden og ble sett av 33.000, så den vil falle i løpet av kort tid, sier filmens produsent, Asle Vatn, til NRK.no.
– Vi hadde som mål å nå 30.000, og det er jo utrolig gøy at vi har overgått det målet allerede, sier han.
- Les også:
- Les også:
Treffer med troll
Samtidig gjør en annen norsk jegerfilm det bra i England. «Trolljegerens» engelske distributør har satt i gang en massiv markedsføringskampanje, som har gitt resultater.
«Trolljegeren» var den 12. mest sette filmen i åpningshelgen, og distributør Hamish Mosley var sikker på at filmen ville treffe.
– Vi visste den ville bli en hit, så vi er ikke overrasket. Og vi er veldig fornøyd med den gode responsen som har kommet fra publikum.
Så langt har 74.000 engelskmenn sett filmen, som er satt opp på 83 kinoer over hele landet, og har spilt inn over fire millioner kroner.
- Les også:
«Hodejegerne» på kinotoppen
I Danmark har kritikerne omfavnet «Hodejegerne» med gode anmeldelser, og uoffisielle tall tyder, ifølge Vatn, på at filmen var den mest besøkte på danske kinoer denne helga. Produsenten innrømmer at han var spent på besøkstallene.
– For å si det forsiktig, så har ikke danskene kjemperespekt for norsk film, så selv om vi hadde troen, tok vi ingenting for gitt. Det hjelper nok at vi har en profilert, dansk skuespiller i en sentral rolle, og vi har fått en del mediedekning på grunn av det.
- Les også:
– En suksesshistorie
Danmark er «Hodejegernes» internasjonale debut, før Sverige og Finland står for tur. Til neste år skal filmen ut til de største landene i Europa, og Vatn gleder seg til fortsettelsen.
– Det har vært fantastisk å jobbe med denne filmen, dette er en suksesshistorie som bare fortsetter og fortsetter.